Schibsted Mobilsverige – ny studie om Second Screen
Schibsted har släppt en ny bra studie om Second Screen, som redan blivit lite omtalad. Det kommer nog finnas anledning att dyka djupare ner i datan över kommande veckor, men ett par saker kan man konstatera direkt;
- 79% av Svenskarna använder second screen någon gång. I målgruppen 15-14 är siffran 96%
- De som mobilsurfar använder andra offline-medier MER än de som inte mobilsurfar. Vi ser alltså ingen kannibalisering i den aspekten, utan snarare parallellt användande med andra kanaler.
- Att nå konsumenter i både mobil och via TV kan fördubbla den köpdrivande effekten jämfört med att bara använda en av kanalerna
- 13% av mobilsurfande framför TVn är en förlängning av det man ser på skärmen, 33% är på något sätt relaterat till TVn, medan 50% är ren kannibalisering av TV-uppmärksamheten
De som mobilsurfar konsumerar andra offline-medier mer än dom sin inte mobilsurfar.
Förlängning av det man konsumerar på TV står för 13% av second screen-beteende i mobilen. 33% är på något sätt relaterat medan 51% är konkurrerande.
[…] en slags uppföljning till mitt tidigare inlägg om Schibsteds studie Mobilsverige, har jag skrivit lite om hur man i praktiken tar tag i att jobba […]
I denna länk: har ni en länk som heter en bra studie om second screen. Där hittade jag forskning om vilka målgrupp som tittar endast på TV utan second screen i åldrarna 15-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-79. Varför fungerar inte den länken?
Hej Isabella! Bra fråga, jag skall färsäka kolla med Schibsted. Förut låg den på mobilsverige.se
Ok tack uppskattar det!
Mvh Isabella
Hej har ni fått något svar än angående länken som inte fungerar? Använder länken som källa i min uppsats måste veta om den kommer att fungera igen?
Fick följande av Schibsted; ”Nej då, den ska vara uppe. Jag kollar upp”. Påminde dem nu igen. Skriver här när jag får vidare feedback – annars kanske du kan kolla med dem via FB; https://www.facebook.com/SchibstedSverige/posts/201716103309480