Schibsted Mobilsverige – ny studie om Second Screen

Schibsted Mobilsverige – ny studie om Second Screen

22 maj, 2013 6 av nilserikjonas

Schibsted har släppt en ny bra studie om Second Screen, som redan blivit lite omtalad. Det kommer nog finnas anledning att dyka djupare ner i datan över kommande veckor, men ett par saker kan man konstatera direkt;

 

  • 79% av Svenskarna använder second screen någon gång. I målgruppen 15-14 är siffran 96%

 

  • De som mobilsurfar använder andra offline-medier MER än de som inte mobilsurfar. Vi ser alltså ingen kannibalisering i den aspekten, utan snarare parallellt användande med andra kanaler.

 

  • Att nå konsumenter i både mobil och via TV kan fördubbla den köpdrivande effekten jämfört med att bara använda en av kanalerna

 

  • 13% av mobilsurfande framför TVn är en förlängning av det man ser på skärmen, 33% är på något sätt relaterat till TVn, medan 50% är ren kannibalisering av TV-uppmärksamheten

Mediedugn second screen mobil

De som mobilsurfar konsumerar andra offline-medier mer än dom sin inte mobilsurfar.

 

Second screen beteenden

Förlängning av det man konsumerar på TV står för 13% av second screen-beteende i mobilen. 33% är på något sätt relaterat medan 51% är konkurrerande.