Schibsted Mobilsverige – ny studie om Second Screen

Schibsted Mobilsverige – ny studie om Second Screen

22 maj, 2013 Av av nilserikjonas

Schibsted har släppt en ny bra studie om Second Screen, som redan blivit lite omtalad. Det kommer nog finnas anledning att dyka djupare ner i datan över kommande veckor, men ett par saker kan man konstatera direkt;

 

  • 79% av Svenskarna använder second screen någon gång. I målgruppen 15-14 är siffran 96%

 

  • De som mobilsurfar använder andra offline-medier MER än de som inte mobilsurfar. Vi ser alltså ingen kannibalisering i den aspekten, utan snarare parallellt användande med andra kanaler.

 

  • Att nå konsumenter i både mobil och via TV kan fördubbla den köpdrivande effekten jämfört med att bara använda en av kanalerna

 

  • 13% av mobilsurfande framför TVn är en förlängning av det man ser på skärmen, 33% är på något sätt relaterat till TVn, medan 50% är ren kannibalisering av TV-uppmärksamheten

Mediedugn second screen mobil

De som mobilsurfar konsumerar andra offline-medier mer än dom sin inte mobilsurfar.

 

Second screen beteenden

Förlängning av det man konsumerar på TV står för 13% av second screen-beteende i mobilen. 33% är på något sätt relaterat medan 51% är konkurrerande.