Second Screen i praktiken

Second Screen i praktiken

11 juni, 2013 1 av nilserikjonas

Som en slags uppföljning till mitt tidigare inlägg om Schibsteds studie Mobilsverige, har jag skrivit lite om hur man i praktiken tar tag i att jobba med second screen och andra typer av synergier med mobilt.

 

Denna text blev till en artikel i Dagens Media. I texten utgår jag från tänket om Maslows behovstrappa, där människor inte strävar efter mer komplexa tillfredställelser förrän de uppfyllt mer basala behov. På samma sätt tycker jag att man skall börja med de viktigaste grundena i mobilt innan man börjar hitta på mer spännande och kreativa grejer.

 

maslow

 

Min tanke handlar kortfattat om stegen enligt nedan.

 

maslow modell second screen

 

Tillgängliggöra handlar om att se till att konsumenten kan ta action på de impulser de kan få genom att se en reklamfilm på TV. Se till att relevant information finns på er hemsida, att den är uppdaterad och att erbjudanden och kampanjer stämmer överens med det som sägs på TV-skärmen. Se till att all information går att tillgodogöra sig via en mobil.

Guida innebär att förenkla den resa konsumenten har när de vill hitta er efter att mottagit ett reklambudskap. Se till att nu är väl synliga på Google, i värsta fall driver er dyrköpta TV-annons till konkurrentens affär eftersom de är bättre på att snappa upp mobila sökningar.

Synkronisera – att koppla mobil annonsering till den i TV-rutan. Köp mobilannonsering samma tider som ni syns i TV, i miljöer där de förhoppningsvis träffar samma målgrupp som TV-reklamen. Synka budskap både i köpta, ägda och förtjänade mobila kanaler med det som sägs i TV. Anpassa också TV-budskapet efter vetskapen om att många antagligen har en smartphone eller platta framför sig – varför inte uppmuntra konsumenter att besöka er mobilsida direkt.

 

Integrera – den mest avancerade formen av utnyttjande av synergierna. Utgå i utformning av både TV-närvaro och mobil närvaro från att de skall samverka. Kanske kan man sponsra ett tv-format, och samtidigt ha en sponsrad avdelning i det TV-formatets app. Eller i TV-spoten uppmana folk att direkt aktivera sig mobilt och ge belöningar till de som först aktiverar sig via era appar.