Social medier i Sverige hösten 2014 – räckvidd, inkomstnivå, könsfördelning besöksfrekvens via Orvesto

Social medier i Sverige hösten 2014 – räckvidd, inkomstnivå, könsfördelning besöksfrekvens via Orvesto

14 november, 2014 5 av nilserikjonas

Jah har ju gjort det till en återkommande vana att titta på siffrorna för sociala medier i Orvesto. Nu var det dags igen. Skillnaden den här gången är att jag bett min eminenta kollega Åsa Samulesson göra något snyggt av datan – istället för att bara ta fram fula excel-diagram.

 

Resultatet ser ni nedan.
Isobar Orvesto Sociala media i Sverige 4014

 

Detta är då siffror från Orvesto 2014:2 som släpptes någon gång i oktober. Räckvidds- och målgruppdsdatan är framtagen på alla besökare, från de som besöker en kanal ”Någon gång per år” till de som är inne ”Flera gånger om dagen”. Kolumen längst till höger visar just denna uppdelning, bland de som säger att de är besökare, hur flitiga är de. Exempelvis är Instagram-användare mycket flitiga, mendan många Pinterest-användare bara är inne någon gång per kvartal eller år.

Högst andel kvinnor hittar vi på Pinterest (70%), högst andel män på LinkedIn (60%).

 

Nytt för den här omgången data är att Vine och Snapchat är med. Det är ganska lpga siffror så den statistiska säkerheten är inte fantastisk, men kul att se en indikation i alla fall. Så här landar det då;

                             Besökare i tusental

Facebook         4233

Instagram         2079

Linkedin            1221

Twitter              1143

Pinterest                   849

Snapchat                436

Vine                    359

 

Det finns ju många källor till den här typen av data – nyligen släpptes exemepvis utmärkta Svenskarna och Internet 2014. Orvesto har sina brister (siffrorna är exempelvis bara på de 16-80 år) men är samtidigt högintressant eftersom kan korsköra sociala medier mot en uppsjö andra faktorer, som inkomst, antal barn, konsumtion av printmedia eller benägenhet att köpa en ny bil inom 2 år. En guldgruva att gräva sig ner i för oss på Isobar som är lite nördiga kring Sociala media!