Intressant om ”Googla Mjölk” från Oatly

10 augusti, 2016 Av av nilserikjonas

I en era då allt skall börja i socialt, influencers och viralitet är det intressant att se hur Oatley gör en kampanj som handlar om google-sökningar – som man börjar i traditionella medier (jag har främst sett den i print och utomhus). Budskapet är att man skall googla på ordet mjölk, och tanken är att man där skall hitta info om mjölk som Oatley inte själva kan skriva i annonsering. På ett sätt ett ganska finurligt grepp, men samtidigt ett lite tvetydigt sätt att kringgå ansvar och Marknads­domstolen  – och ett grepp med en del osäkerhet..

image mjölk

 

Först och främst; Vilken effekt får man? Mig veterligen gick kampanjen live i slutet av förra veckan, och man ser ett uppsving för sökningar på ”mjölk”. Samtidigt ligger sökningar på både Oatley och Arla ganska stabila. Det ser alltså ut som att Oatley lyckats driva frågan i sig, men kanske inte det egna varumärket.

 

Screen Shot 2016-08-09 at 10.01.01

 

Var hamnar då dessa personer som googlar på mjölk? Syftet från Oatley är såklart att man skall hamna på sajter som är kritiska mot mjölk och positiva mot alternativ likt Oatleys havredryck. Där känns det inte som man kommer helt i hamn..

 

Screen Shot 2016-08-09 at 10.00.11

incognito-sökning på Google i Chrome 2016-08-09

 

Här finns 2 mjölk-kritiska artiklar (båda från oktober 2014), 3 artiklar från mejerier (som får antas positiva), till en positiv och en neutral.

Den stora osäkerheten är ju dock vad som kan hända med dessa resultat under kampanjperioden – och även hur Googles algoritmer påverkar det individuella sökresultatet. Sökningen ovan är en s.k. incognito sökning, ”ren” från personlig anpassning. Söker jag istället ”öppet” väger google in massa information om geografi, preferenser och vad man klickat på tidigare. På en sådan sökning blir resultatet för mig mycket mer positivt, och även ganska fyllt med receptsajter som jag varit inne på tidigare.

 

Kampanjen sätter ju också en intressant sak i fokus; Är toppresultaten på Google den objektiva sanningen? Det är – skulle jag säga – den känslan gemene man spontant har. Samtidigt vet man ju att SEO-arbete på olika sätt påverkar vad som visas på topplistan på ett visst sökord. Ska bli spännande att se hur sökresultaten utveckar sig över tid..