Podcasts

22 februari, 2016 Av av nilserikjonas

Fick frågan i en kommentar till ett tidigare inlägg om jag hade några nya data på podcasts i Sverige. Här har vi lite kortfattad info.

 

I slutet av 2015 (Orvesto 2015:3) anger 1 903 000 svenskar 16-80 år att de lyssnar på podcasts någon gång.

 

Podcasts

 

Majoriteten av dessa lyssnar någon gång i månaden, medan bara 243 000 lyssnar dagligen. Insikten att podcasts är ett ganska långsamt media och inte förstahandsvalet om man snabbt vill nå ut med ett budskap stämmer alltså fortfarande.

 

Målgruppsmässigt är podcasts fortfarande intressant: 64% av de som lyssnar är 20-44 år, med fokus på 20-29. De som lyssnar har högre snittinkomst än svensken i snitt. Man har också en tydligt högre utbildningsgrad.

 

Jag tror att podcasts kan spela en stark roll i marknadsföring – det handlar bara om att kunna jobba utifrån mediets förutsättningar och se det just som en roll inom en större marknadsföringsmix.

 

Sen finns ju en vidare diskussion kring vad en podcast är. Utsprungsdefinitionen är ju något man laddar ned, medan mycket av det som kallas podcast idag egentligen är streamat tal via webb eller mobil. Men den tar vi en annan gång.,.