Nykommenterat om Facebook vs. MSN

18 augusti, 2011 Av av nilserikjonas

Fick nyligen upp en liten text på dagensmedia.se som är en kommentar till en artikel av Joakim Jansson på The Borneo Family. Litet funderande om socialt vs mail, och om revolution eller bara olika varumärken inom kommunikation.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hela texten finns också nedan

 

”I senaste Dagens Media finns en artikel där senaste tidens nedgång hos MSN i Sverige skylls på Facebook – och det är nog inte helt fel ute. Artikeln påpekar att vår nöjeskommunikation går mot mer instant messaging och mindre e-post; att e-posten kommer försvinna som standardkanal och bara användas för speciella budskap som kräver en viss typ av överföring (på samma sätt som fax eller snigelpost idag).

Dock finns det ett par saker i artikeln som kanske skulle kunna utvecklas vidare. Detta är inte bara en strid mellan e-mail och instant messaging/sociala medier. Som Joakim Jansson påpekar minskar Hotmail medan Facebook ökar. Men den tidigare dominanten inom socialt och instant messaging –  MSNs Messenger – borde enligt den logiken ligga fast eller till och med öka. Tittar man på KIA-siffrorna visar det sig att den till och med minskar än kraftigare än Hotmail. Det är alltså inte en strid mellan kommunikationssätt, utan en strid mellan varumärken inom kommunikation.

 

Att se Facebook som den eviga dödaren av andra sociala nätverk är lite kategoriskt. Joakim nämner Playahead, som lade ner ett tag innan FB växte sig starka och snarare förlorade i konkurrensen till Lunarstorm. Lunarstorm i sin tur tappade de flesta av sina användare till Bilddagboken. Vi får inte heller glömma att många sajter internationellt försvann under dominansen av MySpace (som mest över 100 miljoner användare, större än Facebook fram till feb 2008). Det jag vill påpeka är att vi trodde många av dessa hade nått en kritisk massa och aldrig skulle försvinna, men sedan vände utvecklingen snabbt. Samma sak gäller för Facebook – inget varar för evigt.

Utöver dessa påpekanden håller jag med Joakim – just nu är Facebook dominanten på marknaden, och att se någon annan huvudförklaring till MSN:s nedgång vore fel. Men den riktigt spännande frågan är väl vad som kommer efter Facebook.

Nils Andersson

Senior media planner, Carat”