Om Facebook Pages
Facebook har en grupp dom heter Facebook Marketing Solutions, genom att bli medlem där för man regelbundna tips om hur man kan utnyttja FB som utvecklare eller annonsör. Lite evangeliskt, men ibland riktigt bra.
Deras senaste post handlar helt enkelt om hur man bäst driver en fan page, något som ju är ett hett ämne för många svenska företag. FBs beskrivning bortser ju från en del problem, men ger ändå viss vägladning efter dessa linjer:
1. Promota din Fan Page till existerande kunder, genom att tala om den i kommunikation och länka till den från hemsida.
2. Posta intressanta och roliga saker. (FB ger som exempel att en kökstillverkare kan posta recept. Jovisst, men vad postar jag om jag säljer försäkringar? Eller avloppsystem? Och vem i organisationen skall få ansvar för att detta postas?)
3. Prata med dina kunder. Tacka för tips / positiv feedback, bemöt negativ feedback.
4. Använd foto och video för att skapa intressant innehåll
5. Utnyttja det faktum att det är enkelt att uppdatera din page, exempelvis via mobilen, för att hålla den konstant fräsch. Ofta avsevärt enklare än att uppdatera en hemsida.
Detta är inte dumma riktlinjer, om än något förenklande i sin bild av verkligheten. För även om dessa steg var för sig är snabba och enkla behöver någon ha tid att utföra dem, vilket ofta inte är fallet på dagens pressade marknadsavdelningar.
Dock: dessa steg visar hur enkelt det är. Och den bit som tidigare gjort oss på rådgivarsidan mest avvaktande, att man om man inte håller koll på steg 3 kontinuerligt får en massa negativ feedback ute till beseenade, börjar minska. Dels är det inte så att såfort man startar en page så kommer varenda kundtjänstärende luftas på Facebook, de flesta väljer andra kanaler. Dels inser folk att man bör få lite tid på sig att svara, så något enskilt obesvarat på en Wall är ok. Utöver detta så kommer ju åsikterna, om de är tillräckligt starka, att spridas ändå. Antingen via en konsumentdriven ”hat-Page”, eller via betygssiter som reco.se.
Kanske kan man våga sig på lite mer trial and error. Dock med ordentlig moderering i startfasen för att undvika Lex Eniro..
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.
10 kommentarer
Kommentarer inaktiverade.
Keep posting stuff like this i really like it
Here’s wishing you all the joys of the season. Wish you and your family a Merry Christmas!
An interesting discussion is worth comment. I think that you should write more on this topic, it might not be a taboo subject but generally people are not enough to speak on such topics. To the next. Cheers
You write nonsense, then people will read until the sorrow is to read.
It is quite a useable point! Really wanna show gratitude for that information you have divided. Just keep on creating this style of content. I most certainly will be your faithful subscriber. Thanks once again.
Outstanding piece, thanks for sharing!
Nice post. Thanks for sharing. Keep it up!
This is like my third time coming by your site. Regularly I do not make comments on, but I have to mention that this article really pushed me to do so. Really awesome article!
Many thanks for the comment. Happy 2011!
Wow!, this was a top quality post. In theory I’d like to write like this also – taking time and real effort to make a solid article… but what can I say… I keep putting it off and never seem to get something done