Facebook som del av svensk infrastruktur
Sveriges Radio fälldes av granskningsnämndenför att man uppmanade folk att gå in och debattera på Sydnytts Facebook-sida. SR är inte nöjda.. På ett sätt är det självklar; Man gynnar Facebook genom att generera trafik dit, trafik som de sedan kan sälja annonsering mot och tjäna pengar på. Går jag exempelvis in på Sveriges Radio Blekinges profil just nu erbjuds jag i högerspalten möjlighet att vara med i Green Card-lotteri, betala räkningarna via iPhone, eller köpa rakhyvlar via postorder.
Men det finns en problematik i detta; Facebook förjar bli så stort att det är svårt att bortse från det som ett forum för svenska folket. Missar man en samhällsnytta om man inte utnyttjar möjligheten att kommunicera med dem? Senaste räkningen gav närmre 4,1 miljoner svenska Facebook-konton. Snart har 50% av svenskarna FB.
Regelverket säger att: ”program som inte är reklam inte otillbörligt gynna kommersiella intressen. Det innebär att programmet inte får uppmuntra till inköp eller hyra, vara säljfrämjande eller framhäva en vara eller en tjänst på ett otillbörligt sätt”. Men med 4,1 miljoner FB-konton, är det så brett att man på något vis måste se bortom detta? Svenska telefonabonnemang är till skillnad från FB-konton i avtagande, nu senast 5,1 miljoner enligt PTS. Ändå har Granskningsnämnden inga problem med att man uppmanar folk att ringa in. Kan inte det då räknas som otillbörligt gynnande av Telia?
källa www.pts.se
Är ni med på vad jag menar? FB börjar bli en del av samhället. Klurar en del på det där, senast igår när dom som alltid den första måndagen i månaden testat sirenerna för allmän fara kl. 15. Dom gör också test av att skicka ut varningsbudskap via radio. Borde inte försvaret o räddningstjänsten titta på möjligheter att få ut budskap via Facebook?
OM den där gasläckan kommer lär ju stora grupper vara effektivast att ni via FB? Annars kommer ju hela mediaankdammen sitta där med Spotify i lurarna och kolla sina FB konton, glatt inandandas giftig gas, ovetandes om vad som händer i den där världen utanför sociala medier..
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.
5 kommentarer
Kommentarer inaktiverade.
Din jämförelse med telefonabonnemang haltar. Det finns ett flertal leverantörer av både fast och mobil telefoni så det är inget ensidigt gynnande av Telia om SR uppmanar lyssnarna att ringa. Tycker att SR gott kan hitta andra vägar än facebook att kommunicera med sin publik.
Jojo, den haltar något, men är ändå ett intressant TANKEEXPERIMENT.
Och du, när man ringer in till deras telefonväkteri/tävling/välgörenhetsgala, då är det ju EN operatör som hanterar växeltjänsten och tjänar deg på det. En teknikleverantör som tjänar pengar. Inga konstigheter då?
[…] bytt namn både på bolag (uppköp iofs) och produkt (Isover). Eller som min kollega Nils (1), som också skriver om detta idag, påpekar kring jämförelsen med ”ringa ”in vs […]
One’s real value first lies in to what degree and what sense he set himself.
———————————–
Conceit is the quicksand of success.
———————————–