Politiska partiernas mobilkampanjer

13 augusti, 2010 Av av nilserikjonas

Både Resumé och Dagens media skriver om partiernas kampanjer (t. ex. DM här och här samt Resume här & här)

Man skriver också om hur mobilmarknadsföringen skjuter i höjden. Men däremot inget nedslag på just hur de politiska partierna marknadsför sig i mobilen. Läge för ett litet nedslag!

Jag har hittat 2 exempel. Sossarna ligger på aftonbladet och kör, bred kanal men egentligen inga konstigheter som medieval. Aftonbladets mobilsite är prisvärd, och målgruppen bred med ändå intressant med tanke på mobilsurfandets övervikt mot yngre och storstad. Bannerbudskapet däremot är inte fantastiskt roligt.. En allmän slogan och sedan ”Läs mer”. Tacksamt att man kommit längre än att klämma in all text från en webbanner i en mobilbanner, men man saknar ändå lite anpassning av budskapet till mediet.

Sen kommer den riktigt tråkiga biten – ett klick tar mig till en tråkig site, utan något slående eller aktuellt som får upp intresset. Dessutom grafiskt rätt trist, speciellt i en iPhone hade den kunnat se betydligt roligare ut..

Centerns banner hittar jag i TV.nus iPhone-app. iPhone-användare, högutbildade höginkomsttagare och studenter (förstagångsväljare). Inte helt fel som målgrupp, även om det kanske förstärker kritiken om att Centern gått från landet till stureplan som parti.

Här ser det MYCKET bättre ut med anpassning av budskap. Det är naturligtvis tacksamt att man i grunden har en iPhone-app att promota, men man pratar om den på ett roligt sätt (även o chansen att lyssna gratis på Mauds ljudbok inte är någon dealmaker i min bok).

Själva appen är faktiskt helt OK också. Inget tråkigt manglande av budskap utan ett enkelt sätt att skapa engagemang och interaktion med roliga grejer, få folk att tillbringa tid med varumärket Centern. Info och fakta finns där, men också den tidigare nämnda ljudboken och testet ”Hur Maud är du?”.  

Mobilmarknadsföring borde vara ett prioriterat område för alla partierna. Bra målgrupper i mobilsurfande, möjlighet att få folk att engagera sig lite när de sitter på bussen och ändå inte har något bättre för sig.. och en chans att bygga synergier med andra mediegrenar. Har tyvärr inte sett några partier promota mobila lösningar i utomhus eller på TV, vilket hade varit riktigt snyggt. Nästa val kanske?