Populäraste appar iTunes Sverige 2011 (iPad)

19 december, 2011 Av av nilserikjonas

Som jag skrev nyss är det mycket medieföretag och bra dominans för Schibsted under 2011 vad gäller iPhone. För iPad är bilden liknande men med viss variation.

Schibsted ligger här på plats 1, 2 och 3 med TV.nu, Aftonbladet och Blocket. Här är dock Bonnier med på ett annat sätt med expressen på 6e plats och premium-produkten DN+ på 9e, samt DI+ på 19e. Hemnet redan på 4e plats (iPad-ägare planerar att köpa boende i högre utsträckning än iPhone-ägare generellt, dessutom passar bilderna antaligen bättre i ett större format). Angry birds har kvar en stark ställning på iPad, när man är hemma och har en stor skärm kan ju fågel-kastande tänkas vara mer stimulerande än Alfapet, Wordfeud saknas i topplistan här.

Generellt är ju iPad-apparna färre, vilket gör att de som gjort en tydlig satsning och varit tidigt ute har enklare att skapa en hög position. Arla ligger på 8e plats, IKEA på 18e. Konventrationen bland aktörer och brancher som har muskler bakom sig är större; Schibsted, Bonnier, IKEA, Arla, Hemnet och de svenska storbankerna dominerar listan.

Topp 10;

1. TV.nu

2. Aftonbladet

3. Blocket

4. Hemnet

5. Angry Birds

6. Expressen

7. Skype

8. Arla Kokbok

9. DN+

10. Friendly for Facebook