Första veckan med annonsering på Instagram
En vecka har gått sedan Instagram släppte på köpt annonsering i Sverige. Jag har samlat alla annonser jag fått se under denna vecka.. Sammantaget får jag det till runt 60 annonsvisningar på 7 dagar, och då är jag nog en ganska heavy user som går in minst 5 ggr per dag. Under samma period har jag säkerligen sett ett par hundra annonser på Facebook.
Tycker inte annonseringen har besvärat mig på något vis, man scrollar enkelt förbi och annonsformatet känns inte störande.
Ska försöka gå igenom och recensera målgruppsstyrning, frekvensstyrning, utnyttjande av kanalen samt länkning. Uppdaterar löpande!
Detta var den första annonsen jag fick på Instagram. Kan säkert finnas en relevans i att 37-åringar spelar mobilspel, men jag kände mig allt annat än träffad. Både produkt och annonsutformning kändes riktad mot en yngre målgrupp.
Detta är också en av de annonser som synts fler gånger, lite för hög frekvens för min smak. Däremot tycker jag att CTA ”Spela Spelet” är bra, låter som att det går enkelt att komma igång och funkar nog bra på de som är i målgruppen. Länkning till App store inuti Insta-appen funkade också smidigt. 3,5 plus + + + +/2
Det här är såklart lite meta; Annonsera på Instagram om att annonsera på Instagram. Relevansen och målgruppsstyrningen är det synd att klaga på; Jag jobbar med kommunikation och befinner mig just nu på Instagram. Däremot känns det lite trist att man använder det enklaste annonsformatet (stillbild) och att bilden inte är mer inspirerande. CTA ”Kontakta oss” kan kännas som en större tröskel for folk än ”Läs mer här”. Lagom frekvens, blev aldrig tjatigt. 3 plus + + +
Fritidsresor och andra reseaktörer har uttalat sig i branchpress om att de tror starkt på Instagram eftersom de ser en stor potential i att använda inspirerande bilder. Fritidsresor är den första reseaktören som dyker upp i mitt flöde, och de jobbar bra! De använder fotoalbum-formatet för att kunna visa flera fina bilder, och jobbar med hashtags samt promotion av sitt eget Insta-konto. Man går ganska brett i kommunikationen, pratar solresor i allmänhet snarare än ett specifikt resmål. Det i kombination med att den som klickar kommer på en ganska allmän landningssida gör att det inte känns så specifikt riktat till mig. Jag har också vissa problem med att klicka runt på sajten efter att den öppnats inuti Insta-appen – kan iofs ha med svajig uppkoppling att göra.
CTA ”Boka nu” kan kanske kännas lite för direkt relativt ”Inspireras vidare” eller något, inte minst med tanke på att få antagligen kommer att boka en resa direkt i mobilen.
Bra utnyttjande av annonsformat och hashtags drar doch upp Fritte till Fyra plus + + + +
Eniro – en relevant produkt i mobilen såklart. Kort koncis copy, tydlig CTA. Kunde kanske använt lite roligare format, och kanske faktiskt med lite högr frekvnes (jag har bara sett den en gång). Fyra plus + + + +
Ford har kört ganska hög frekvens med sina Mustang-annonser. Antar att tänket har varit att när man går in på Insta som är ett medium främst för inspiration så tar man inte en vanlig Focus, utan en annons för en Mustang som är lite spännande. Samtidigt känns det inte fantastikt inspirerande eller relevant för mig. Ville man bara bygga drömmar o varumärke skulle man nog ha ett mer inspirerande nästa steg än ”bygg din bil”. Fin film dock.
2,5 plus + + +/2
Filmbolaget UIP gör reklam för filmen The Walk. Snygg animation, inte bara en trailer rakt av. Nyhtern användande av hashtags och uppmaningar att följa deras konto. Ödmjuk ”Se mer”-CTA. Solitt hantverk, utan att vara jättespännande. 3,5 plus + + + +