Pratar Medielanskap i Unionens tidning..
I Unionens tidning Media & Kommunikation – en tematidning om kommunikationsbranchen – skrev jag en liten krönika om framtidens medielandskap.
Artikeln ligger här (s 10). I grunden fokuserar jag på 3 viktiga punkter som förändrar mediekartan och förutsätntingarna för kommunikation;
- Ett förändrat tv-tittande. Det traditionella TV-tittandet minskar kraftigt, speciellt i yngre målgrupper. För att nå samma effekt som du tidigare fick med en kort kampanj i tv måste du i dag jobba över längre tid och med både tv och digitala kanaler som Youtube.
- Sociala medier tar oss från kampanj till löpande relation. Alla marknadsföringsinsatser du gör ger numera svallvågor i sociala medier, i form av åsikter, kommentarer och recensioner. Att hantera detta blir ett pågående arbete för företagen – från kampanj till ett always on-arbete.
- Mobilen blir bryggan i rörelsen mellan olika kanaler. Mobilen är alltid med oss och blir länken mellan TV och sociala medier, mellan printannonser och prosjämförelsesajter.