Pratar Medielanskap i Unionens tidning..

Pratar Medielanskap i Unionens tidning..

17 februari, 2015 Av av nilserikjonas

 

I Unionens tidning Media & Kommunikation – en tematidning om kommunikationsbranchen – skrev jag en liten krönika om framtidens medielandskap.

 

Artikeln ligger här (s 10). I grunden fokuserar jag på 3 viktiga punkter som förändrar mediekartan och förutsätntingarna för kommunikation;

 

  1. Ett förändrat tv-tittande. Det traditionella TV-tittandet minskar kraftigt, speciellt i yngre målgrupper. För att nå samma effekt som du tidigare fick med en kort kampanj i tv måste du i dag jobba över längre tid och med både tv och digitala kanaler som Youtube.
  2. Sociala medier tar oss från kampanj till löpande relation. Alla marknadsföringsinsatser du gör ger numera svallvågor i sociala medier, i form av åsikter, kommentarer och recensioner. Att hantera detta blir ett pågående arbete för företagen – från kampanj till ett always on-arbete.
  3. Mobilen blir bryggan i rörelsen mellan olika kanaler. Mobilen är alltid med oss och blir länken mellan TV och sociala medier, mellan printannonser och prosjämförelsesajter.

 

 

Nils Andersson Wimby Unionen Media & Kommunikation