2012 i punkter – plus en till blänkare i Dagens Media

21 december, 2012 Av av nilserikjonas

Det känns föga troligt att jag får ihop något mer inlägg innan nyår, så jag tänkte sammanfatta 2012 i några punkter. Utöver detta bjuder detta inlägg på en bild från en liten grej i Dagens Media där jag kommenterar inflationen i mobilannonsering under 2013 (i ett ord; obefintlig).

 

Men i alla fall, 2012;

 

Årets spännande lansering; I mina ögon MTGs Like TV, appen som kopplar ihop offlinemedia och digitalt engagemang. Rätt i tiden s.a.s.

 

Årets buzzword; Oklart vilket ordet var (hypermedia, omnichannel, 360) men det handlade i alla fall om synergier. 2010 var sociala medier, 2011 mobilt. Nu handlar det om kopplingen mellan analoga och digitala världen

 

Årets mobila grej; Plötsligt dök den upp; Swipekuben. Och blev över en natt mobilformatet som alla ville använda, och som fick tidigare skeptiker att testa mobilt. Inte tokspännande men en god start på utvecklingen framåt.

 

Årets paradigmskifte; Aftonbladets mobilsida har större räckvidd än kvällstidningen. En indikation inför framtiden så god som någon

 

Årets idioti; Den digitala fårskocken. Att dumma människor rusar åt samma håll utan att förstå varför har funnits länge, men nu underlättas rörelsen av digitala medier. Miljoner människor likear ”RIP Morgan Freeman” utan att ta sig tid att kolla om han verkligen är död. Folk stormar och mot-stormar om allt från pepparkaksgubbar till tintin utan att bry sig om faktakoll.

 

Årets humor Sverige; Facebook-gruppen ”Hästar är en frukt som inte finns. Så blåst att det blir bra.

 

Årets humor internationellt; whathappensinmediaplanning.tumblr.com – lite internt för ankdammen men har man någon koll på mediebyråer skrattar man till man kissar på sig

 

Årets hajp; Felix Baumgarner och redbull stratos är väl det enkla svaret. Sjukt kul att se att han hoppade EXAKT när första tv-spoten i Solsidan – sveriges dyraste reklamköp – gick på TV4. Kul illustration av old vs new media. Vill också ge en brasklapp till Absolut Vodka som gjorde ett streategiskt smart och tekniskt väl grnomfört samarbete med Swedish House Mafia.

 

 

Som vanligt i ankdammen har det varit lite för mycket att göra, mycket sköna människor att jobba med, ett par glas på trevliga mingel, och ett jäkla inspirerande år. Snart gör vi om det igen!

 

God jul och gott nytt år!!

 

 

nils andersson wimby dagensmedia mobilexpert