SIME har vuxit upp – på gott och ont

SIME har vuxit upp – på gott och ont

14 november, 2012 Av av nilserikjonas

SIME är en digital mässa som går av stapeln en gång per år. I den ankdamm som är det digitala gebitet i Sverige har det alltid varit en välkommen chans att ses i verkligheten, släppa på garden och snacka lite skit.

2012-upplagan av SIME har just avslutats på Cirkus i Stockholm, och det är en lite annan prägel nu än för 3-4 år sedan. SIME är fortfarande inspirerande, talarlistan fantastisk, och minglet och ryggdunkandet på fikarasterna hur kul som helst. Men från att ha varit en visionär explosion med hög wow-faktor har det nu blivit lite med inspirarande och analytiskt på ett tillbakalutat sätt. Lite mer vuxet.

 

Jag minns SIME när det gick på Ambassadeur; En Augmented Reality – boxningsmatch live på scen. Någon som hackade telefonen för någon som satt i publiken. Oohande och Aahande över mobilmarknadsföringens nyheter. Gamification-demos. Nu handlar det om strukturomvandlingar inom print, ekosystem för mobila plattformar, och benchmarks för betalningslösningar. Det mest upphetsande detta året (förutom att Schibsteds VD Raoul Grünthal sa att print skulle vara borta om 10 år) var ComScores dragning av digital statisktik hos europeiska befolkningen.

Jag tycker absolut nuvarande setup är intressant och relevant. Att få höra framtidsvisionerna för Google, Facebook och Microsoft globalt redan under de första 2 timmarna av seminariet är superintressant. Men jag saknar fortfarande lite wow-faktor, lite spännande demos, lite ”det här får vi i rummet reda på innan majoriteten av resten av svenskarna.

 

 

SIME har vuxit upp. Blivit lite Corporate, lite seriösare. Men samtidigt kanske lite lite tråkigare.

 

Hade så gärna fått se Google Goggles åtminstone..

 

Här kommer lite bilder från i år;

 

Raoul på Schibsted levererade sägningen om Printens kommande nedgång. Uppfräschande ärlighet i en värld av diplomatiska kommentarer.

 

TV4-Carsten var mindre drastisk i sina uttalanden. Content is king var ett statement.

 

 Hypermedia dök upp som uttalande. Vissa säger omnichannel, vissa Multichannel, vissa Omnichannel. Kort sagt; Konsumenter träffar varje varumärke på en uppsjö av olika plattformar.

 En av få demos var Yahoos kampanj med E-son. En mobilbanner kopplad till iPhone-gyrot (skaka din iphone för att poppa popcorn) Inte jätte-wow.

Comscore på Scenen med spännande data. 9.2% av all trafik i Sverige är från mobila enheter. 1 av 7 minuter spenderade online i Europa är på Facebook.

 

Saker som ökar; Checka in, channa (WhatsApp driver det), online shopping

 

Klarna på scen. Inspirerande gäng! I snitt höjer e-handlare som inkorporerar Klarna-betalning sin konvertering med 25% (!)

 

Rock n Roll – Pär-Jörgen pratar Heavy Metal Management. Vissa bra sägningar kring employer branding men ändå lite borderline skämskudde.