SOM-institutet levererar ny statistik

16 oktober, 2012 Av av nilserikjonas

”Den som vet mest vinner mest” sade en gammal fin Oddset-slogan. Och visst är det fantastiskt kul att grotta sig ner i trender och statistik. Nu har SOM-institutet – en del av Göteborgs Universitet som jag förstår det – levererat uppdaterade trender kring svenskars attityder och beteenden i olika frågor.

 

Rapporten är gratis och kan i sin helhet laddas ner HÄR.

 

 

Till att börja med en ganska sorglig slide; Bokläsande. Bland män 16-29 år är det alltså bara 11% (sic!) som läser böcker! Siffran för män generellt, 30%, är inte särskilt imponerande heller.

 

En bredare bild av de svenska hushållen ges i denna graf, där man svarar på viken teknik man har tillgång till hemma. Här säger alltså 8% att de har tillgång till läsplatta hemma, vilket stämmer ganska bra med Orvesto konsuments estimat. Spännande att se om trenden fortsätter lika starkt.

 

Här har vi en trendslide som känns ganska lättolkad; På vilket sätt läser du din kvällstidning. Spännande att se den drastiskt negativa trenden, den är starkare här än i Orvesto. Synd att man inte har en separat fråga för att särskilja desktop internet och mobilen..

 

 

När man tittar på radiolyssnande-sliden han det väl vara intressant att ha med sig att Spotify lanserades i Sverige 2008..

 

 

Som sagt, spännande siffror från SOM. Bläddrar man i hela rapporten finns även svenskars åsikter om politik, tilltro till ekonomin med mera – jag lyfte bara ut ett par godbitar inom media.

 

(tack Peter Cederholm för tipset)