Hur ser ditt varumärke ut i mobilen?

12 september, 2012 Av av nilserikjonas

Hur ser ditt varumärke ut i mobilen? Det är en fråga man som konsult försöker utmana sina kunder med ofta. Här finns en stor andel som inte vet, en nästan lika stor andel som har koll men inte är nöjda, och sedan några procent som ärligt kan säga sig vara nöjda med sin mobila närvaro.

 

Detta är ganska skrämmande när vi är i september 2012, och konsumenterna stormar in på denna arena i allt raskare takt.

Utmärkta SmashingMagazine.com har en utmärkt artikel där de använder de amerikanska presidentkampanjerna och deras mobilsajter som illustration av mobilstrategier. I denna landar de i en slags Maslows behovstrappa för mobilt som jag gjort en försvenskning av nedan;

 

 

 

 

Basen i de mobila behoven, det man skall se till att uppnå som en direkt hygienkontroll, är tillgänglighet. Detta innebär att informationen skall finnas åtkomlig via mobilt. Ett typexempel är att iPhone idag inte kan läsa flash-filer. Om man vill presentera delar av sitt erbjudande i flash, se till att det finns en backup som är tillgänglig via iPhone, som en bild, en animerad GIF eller en video. Ett annat fel som en del gör kring tillgänglighet, är att de skapar en mobilanpassad site där man tar bort mycket av infon från www-sajten. All info skall vara tillgänglig via mobil, gör man en nedskalad mobilsajt ät det viktigt att ha en länk till www-sajten, så att man kan få all info där, även om det inte ser så snyggt ut i mobilen. Det man gör genom att skala av en sajt är att försöka uppnå steg 2, smidighet, men man tappar då bort det viktiga steg 1, tillgänglighet.

 

Smidighet handlar om att kunna navigera på sajten på ett smidigt sätt. Om man använder en smartphone på en vanlig www-site hamnar man ofta i ”nyp-leken”; man zoomar in för att kunna läsa text, sen nyper man ihop fingrarna igen för att zooma ut och få överblick. Man hittar ett menyval man vill klicka på, men knappen är för liten så man får zooma in igen. Knappast smidigt. För att uppnå detta gör man antingen en helt egen mobilsite, eller så skapar man en responsive site, en www-site som anpassar sig efter skärmstorleken.

 

Interaktivitet är nästa steg. Tätt kopplat till smidighet och tillgänglighet, handlar detta om att man skall kunna göra samma saker som på hemsidan (prenumerera på nyhetbrev, kontakta kundtjänst, hitta återförsäljare, genomföra köp) på ett sätt som fungerar i mobilen

 

Mobilitet – en term som försöker beskriva det högsta målet att uppnå med en mobil närvaro; Att man utnyttjar mobilens egenskaper för att göra upplevelsen inte bara lika bra som utan bättre än den via datorn. Utnyttja GPS-funktionen för att addera ”Hitta närmaste butik där jag står nu”. Använd det faktum att det är en mobil och addera ”Klicka här för att ringa oss direkt”. Har du intressant content, låt besökare dela detta till vänner via både Facebook och SMS. Koppla kundtjänst-formuläret till mobilkameran för att de som har servicefrågor ska kunna ta en bild på problemet de har.

 

Vikten av att börja titta på dessa faktorer är allt större. Konsumenter använder mobilt allt mer, och många stora www-sajter har runt 15% av sin trafik från mobila enheter. Samtidigt tycker 67% av konsumenter att en mobil upplevelse skall vara lika bra som en via dator. 74% säger att de struntar i en mobilsajt de tänkt besöka om den inte laddat efter 5 sekunder.  

 

En responsive design tar ett varumärke i de flesta fall direkt upp till de första två-tre stegen, man får en tillgänglighet och alla uppdateringar man gör på www-site syns även mobilt, man har inte 2 plattformar att oroa sig för. För att uppnå mobil nirvana, och nå ända upp till pyramidens topp krävs doch att man börjar titta på den mobila siten separat.

 

Dags för svenska varumärken att börja klättra uppför den mobila behovstrappan!