Mer om den mobile konsumenten

6 oktober, 2011 Av av nilserikjonas

Det börjar från olika håll dyka upp spridda skurar om mobila konsumenter och deras beteende. Vi har ju haft olika källor på det här tidigare, allt från PTS till Morgan har kommit med stötvisa insikter, men det har varit ganska tunnsått. Nu börjar vi mer och mer kunna ”klä på” smartphonenavändare i olika kategorier.

Det senaste jag hittade (tack för tipset Thomas Asserholt) är Our Mobile Planet, statistikdatabas som MMA (Mobile Marketing Association) och google står bakom. Kanske inte jättespetsig data på svensk nivå, och Googles input får mig att undrram vi kanske är lite Androidtunga i urvalet, men kul läsning ändå. Lite punkter;

30% av svenskarna har smartphones
23% dumpar hellre TV:n än sin mobil
67% förväntar sig att hemsidor skall vara lika enkla att använda och navigera via smartphone som via dator.

Speciellt den sista punkten är väl en viktig ögonöppnare för svenska varumärkesägare. Hur många har testat att gå in på den egna hemsidan med en iPhone och se hur det ser ut?