Är 600 tweets mycket??
Ridderheims har kört en kampanj för sina tapasprodukter där man kunnat twittra under en viss hashtag och därmed ha en gemensam provsmakning fast alla suttit hemma framför datorn (seriös risk för olivolje-kladd på tangentbordet där..). Det finns ett gäng tidigare case av liknande karaktär där man kört ost- eller vinprovningar i USA, men det är roligt att man testar i Sverige.
Under kvällen hade man 600 tweets med taggen #tapasfredag och ordet kom upp på ”trending”-listan.
Är det bra? är då den naturliga frågan från alla som ska ge sig in i sociala medier. Likt med så mycket annat blir svaret ett lojt ”beror på”. Det finns så extremt stora skillnader mellan varumärkesvärde, produktkategori, medieinvestering och annat brus att det är extremt svårt att hitta standard-KPIer på nätet. Annonsörer får helt enkelt ge sig ut och testa, och hitta sina egna KPIer över tid. Vad en kontakt, ett klick, en besökare på hemsidan, ett köp eller en facebook-like bör kosta varierar extremt mycket från kund till kund, varumärke till varumärke.
Kul av Ridderheims att våga i vilket fall.
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.