Mobilen som en del av retail
Market skriver en intressant artikel om det ökade användandet av mobilen när vi handlar i fysiska butiker – folksom handlar söker hellre info via mobilen än de frågar butikspersonalen!! (se ursprungsfakta till artiken här)
Man vill ha svar på enklare frågor, och få besked om i vilken butik en vara finns. Detta känns som en trend på väg. Jg har många gånger stått i favvo-matbutiken Daglivs och tänkt på hur smidigt det vore att dra upp iPhonen, skriva in Kikkoman-soja, glödlampor eller vad man nu letar efter, och få svaret ”Hylla 17 på plan 2” med tillhörande liten karta.
Kopplat till detta finns ju även prisjämförelse-apparna. Prisjakts app har ju en streckkodsläsare, där du enkelt kan läsa av varan du kollar på inne på Eligiganten, och snabbt få se vad den kostar på nätet. Finns ju stories från USA där folk som använt sådana läsare blivit utjagade från butiken. Känns inte som helt rätt sätt att behålla sina affärer 🙂