(M) köper bloggare?

16 september, 2010 Av av nilserikjonas

Dagens Dagens Media; Moderaterna har köpt ett par event och sen fått med i paketet att bloggare skall skriva om det hela (som jag förstår det).

Detta är köpt via ett bloggnätverk som heter Glife, vilket moderaterna använder som argument för att de inte gjort något fel. Det förstår jag inte riktigt som argument?  Bara för att det finns en mellanhand betyder väl inte det att man inte skall ha koll på vad man köper? I grunden är dock frågan om det är OK att köpa bloggare. Och det finns ett enkelt svar; Om man inte är tydlig med att man blivit sponsrad / fått betalt, eller man annonsmärker sponsrade inlägg med avsändare, så är man fel ute. Om läsaren får reda på att inlägget var köpt, och då känner att det ärnegativt, så är man fel ute. Transparens är viktigt generellt, extra mycket så när det gäller politik..

Frågan är om det ens går att göra sponsorskap / redaktionella samarbeten kring politik som inte känns riktigt fel? Här bör man nog jobba mer med ren PR, och inte blanda in pengar.. Smaka på skillnaden mellan;

”Kära läsare, ni ser ju att Prada annonserar här i bloggen. De har också bett mig provlukta på deras nya doft och jag tycker den luktar fantaaastiskt”

och

”Kära läsare, ni ser ju att Centern annonserar här i bloggen. De har också bett mig läsa deras partiprogram och jag tycker åsikterna är fantaaastiska”