Vad konsulterna tycker om nätet och vad jag tycker om mobilen

10 augusti, 2010 Av av nilserikjonas

Vännerna på McKinsy har kommit ut med en rapport om ”Tech”.

Kostar tyvärr en slant att läsa hela (fast då får man det även som podcast – vore ju riktigt nice att lyssna på i iPoden). Och de 10 trenderna i text är sådär lagom flummiga som trendtitlar skall vara. Säger i stort sett ingenting;

  • Trend 1: Distributed cocreation moves into the mainstream
  • Trend 2: Making the network the organization
  • Trend 3: Collaboration at scale
  • Trend 4: The growing ‘Internet of Things’
  • Trend 5: Experimentation and big data
  • Trend 6: Wiring for a sustainable world
  • Trend 7: Imagining anything as a service
  • Trend 8: The age of the multisided business model
  • Trend 9: Innovating from the bottom of the pyramid
  • Trend 10: Producing public good on the grid
  • Man får dock introsidan, och lite ”eye-opener fakta” om mobilt;

    – Det finns över 4 miljarder mobilanvändare i världen 2010

    – 450 miljoner av dessa upplever internet enbart via mobilen

    Jävla sprängkraft egentligen. Och en motivation att nöta vidare oförtröttligt i min roll som mobilansvarig på Carat 🙂 Mobilmarknadsföoringsbranchen, en liten klubb där alla känner alla, känner väl till skämtet om att alla år sedan 2007 har kallats ”Mobilmarknadsföringsåret”. Att genomslaget varit precis runt hörnet så länge har blivit ett lite sorgset skämt. Nu har man lite släppt ambitionen att utse ett mobilmarknadsföringsår, börjar det sakta men säkrt hända grejer. Jag ser det dels på egna kunder, men dels på branchen i allmänhet.

    I grunden ligger naturligtvis användarmönster och att komsumenterna börjar finnas där. Kolla bara in på KIA Index. Aftonbladets mobilsite är stärre än både GP.se och Spray.se. Nu börjar vi snacka räckvidd..