Bra reklam vs. effektiv reklam

17 augusti, 2010 Av av nilserikjonas

Inget gör mig mer ledsen än att lösa att Old Spice-filmerna inte ger någon försäljningseffekt. Så rolig kampanj, så bra spridning. Säkerligen eldad via Goviral, The Viral company eller liknande, men ändå, en riktigt bra film!

Aktualiserar ju onekligen frågan om bra reklam. Bra såsom skön, trevlig, roande, vacker, vs. bra som i uppmärksamhetsskapande och säljdrivande.. I kontrast till Old Spice hade ju jag svårt för Kavli, som ju trots det visade sig vara väldigt effektiv..

I ett vidare steg illustrerar det den fartblindhet som är så farlig att hamna i som medierådgivare; Bara för att jagsom 32-årig man boende i stockholm gillar en grej, behöver den ju inte vara rätt för produkten/kampanjen. Vad gäller Old Spice har ju det varumärket en väldigt lång resa att gå från nedåtgående billighetsvarumärke till något som känns hajpat och relevant online. Därför kanske man kan se att detta lönar sig på längre sikt, att det var för mycket att begära att sälj skulle lufta direkt i denna kampanj. Hoppas 🙂

Kul att andra försöker vidare också, trots att Cadbyrys strutsinte har någonting på Cadburys gorilla. Gorillan äger.