Trender från MWC – Mobile World Congress

Trender från MWC – Mobile World Congress

7 mars, 2016 0 av nilserikjonas

Resumé-bloggen har jag skrivit en sammanfattning på lite trender och nyheter som rapporterades på MWC i Barcelona i år.

 

De som många medier rapporterade om var bl.a. dessa;

 

Internet of Things – såklart. Uppkopplade bilar, kläder, solglasögon etc etc. Det som blir intressant framöver är antagligen vad som blir huben (fjärrkontrollen) till detta ekosystem av uppkopplade prylar.

 mwc

Fokus på kringprodukter – i en allt mer mättad smartphonemarknad behöver mobiltillverkarna kunna börja sälja tillbehör och uppgraderingar. Mest uppmärksamhet fick nog LG G5 som skall kunna uppgraderas med olika moduler. Sony lanserade ”Ear”, en slags handsfree i örat med uppgraderad Siri-variant som skall bli din personliga guide i livet och LG släppte enbollformad robot du kan använda för att övervaka ditt hem.

 

VR VR VR – Många aktörer (Sony, HTC, Intel m fl) hade VR-utrustning att presentera. Samsung presenterade dessutom en kamera för konsumentmarknaden som gör att du kan spela in eget VR-innehåll. Här har vi en teknik som kommer bli utbredd snart och som är intressant för många branscher att börja experimentera med.

 

Messaging och livestream – Facebook Live byggs ut för att konkurrera med Periscope och allt fler tjänster för messaging-tjänster och video (nu senast släppte Slack videokommunikation). Snart måste nog annonsörer och byråer börja fundera på sin kapacitet att sända live-material.

 

Betalningar och NFC – Förra året var Klarna på MWC och i år stod Mastercard och Intel för nyheter som skapar trygghet och säkerhet bland konsumenter. Samtidigt presenterades många nyheter inom NFC, vilket i kombination gör att smidiga mobila betaningar både i m–handel och i fysisk butik antagligen inte är långt borta. Allt vi väntar på nu är en iPhone med NFC.

 

Performance Marketing – Mobila annonsbolag fanns på plats och pratade mycket om möjligheter med styrningar och uppföljning i mobila kampanjer. Här har ju funnits en svårighet då man inte kan förlita sig på cookies likt vid desktop men allt fler ”workarounds” dyker upp på marknaden. Möjligheter att målgruppstyra, jobba med riktad annonsering för att aktivera användandet av en redan nedladdad app, och även sätt att jobba med retargeting var på tapeten.

 

Facebook överallt – Facebook var med på många andra företags presentationer och hade sina fingrar i majoriteten av de större syltburkarna, vilket bland annat Carat påpekade. Från VR till messaging och betalningslösningar är det tydligt att Facebook vill spela en stor roll i det mobila internets framtid.