Om Snapchat i Sverige

Om Snapchat i Sverige

22 januari, 2016 Av av nilserikjonas

I Resumé skriver man nyligen om hur Snapchat tittar på att utveckla sin annonsprodukt. Mer möjligheter att styra på målgrupp, nya annonsformat och bättre data/och uppföljning skall göra att Snapchat utmanar Instagram och Facebook om annonspengar. Kopplat till detta har jag kikat lite på den statistik som finns tillgänglig om användare i Sverige.

 

Snapchat sverige

 

I senaste Orvesto (2015_2) anger 16,1% av svenskarna 16-80 år att de någon gång använder Snapchat. Det kan jämföras med exemplevis 62,4% för Facebook och 35,8% för Instagram – inte en av de riktiga räckviddsloken i Sverige ännu, men större än både Twitter och Pinterest.. Och Snapchat är den av de sociala kanalerna som mäts i Orvesto som växer snabbast. Bara mellan vår- och höstmätningen 2015 ökade den totala volymen 14% (!)

 

Snapchat sverige frekvens

Av dessa 16% är det nästan hälften som är inne flera gånger per dag – de som är användare är alltså hängivna sådana.

 

 

Vilka är då dessa personer? Om man tittar på den dryga miljon som besöker Snapchat mer än en gång i veckan består de av 55% kvinnor.

 

Snapchat ålder

 

Åldersmässigt är Snapchat ett ungt media; Om det är 14% av alla 16-80 som använder Snapchat varje vecka, så är andelen bland de yngsta ålderssementen över 70%.

 

Detta är naturligtvis en viktig insikt för marknadsförare; Så som demografin ser ut idag är Snapchat främst relevant om du vänder dig mot en ung målgrupp. Bara 17% av de veckovisa användarna är över 30 år.

 

Med ung målgrupp följer ofta en låg snittinkomst. Bara en tredjedel av Snapchat-publiken tjänar mer än 19 000 per månad. Därmed inte sagt att man aldrig shoppar; Man definierar sig som ”high spender” på saker som Damkläder, Träning, Kosmetika, TV-spel. Däremot spenderar man klart mindre än snittet på Vin, Välgörenhet, Leksaker och Verktyg.

 

Sammanfattningsvis är Snapchat en klart intressant kanal för varumärken i Sverige; Den har en miljonpublik och växer snabbt. Samtidigt bör man titta på sitt produktutbud och målgrupp för att se om det finns en relevans – främst ser det ut som produkter och tjänster kopplat till mode, skönhet och nöje med en ung publik träffar mest rätt idag.

 

Fortsätter utvecklingen som idag kommer säkert Snapchat inom kort vara relevant för fler varumärken och sektorer, likt den snabba utveckling vi sett för Instagram på sistone.