Trender för 2015 i Dagens Media

Trender för 2015 i Dagens Media

12 december, 2014 Av av nilserikjonas

Dagens Media frågade mig om jag hade några trendspaningar inför 2015. Jag listade ett par och en av dem kom med i det senaste numret av tidningen.
nils wimby trender reklam 2015

 

Nedan är – utan inbördes ordning och i ganska oborstat format – den kompletta listan på mina tankar.

 

Splittringen av sociala medier

 

 

Att företag tycker att de bockat av ”arbeta med Sociala medier” genom att ha en FB-grupp kommer inte hålla länge till. Detta drivs av olika faktorer;

 

  • Facebooks dominans bryts då unga hittar andra sociala media. Tittar man på vad man använder dagligen bland 16-17 åringar så är Instagram och Snapchat nästan lika stort som Facebook. (se nedan)
  • Man använder flera verktyg för ; Facebook för familj och inbjudningar, Instagram för bilder, Twitter för nyheter. Varje individ använder flera kanaler
  • Olika målgruppen använder olika kanaler. Snapchat domineras av unga, Pinterst av kvinnor 30+, LinkedIn av 35+ med hög inkomst.

 

sociala medier 16-17 åringar

Sociala medier som besöks dagligen bland 16-17 åringar

 

Framöver behöver man kunna hantera flera kanaler och bygga ekosystem.

 

 

Storebror ser dig – men orkar han titta?

 

Digitala styrningar blir alltmer precisa och sofistikerade. Med kopplingen till Programmatic och retargeting går det att göra mycket avancerade lösningar.

 

  • Olika budskap för första, andra och tredje gången du möter en annonsör online
  • Följa de som varit inne på företagets sajt med ett budskap
  • Följa de som sett er reklam på Youtube med banners
  • Olika bannerbudskap baserat på mottagarens beteenden, väder, position och tid på dygnet.

 

Utmaningen blir ju att orka ta fram strategier för detta, ta fram material för alla ytor och varianter, och följa upp effekten av arbetet.

 

 

Multichannel, omnichannel, hypermedia..

 

..eller vad du vill kalla det. Resan från inspiration via research till urval , köp och utvärdering av tjänster och produkter blir alltmer komplex. Fler och fler interaktionsytor som är allt mer sammanlänkade, där konsumenters åsikter och recensioner skapar feedback-loops via sociala media och sök. Att jobba med konsumentinsikt och research/planning, samt att arbeta med nya typer av uppföljning och mätning, blir nödvändigt för att skapa effektiva kampanjer.

 

 

Sökandet efter nya räckvidds-lok

 

Lägereldstittandet på TV är borta. Många ökar andelen digitalt och går mot always on-kampanjer. Men hur hittar vi nationell räckvidd och tydlig effekt på brand awareness på 3 veckor när TV inte kan göra jobbet längre?

 

 

”Digifysiskt” eller ”Digical” ger kreativ spänst

 

 

Kopplingen mellan digitalt/social och fysisk värld ger bränsle för många spännande lösningar, vilket sedan kan bli content till sociala medier. Se t.ex. Apoteket Hjärtats ”hårblåsnings-grej” i tunnelbanan, Lisebergs kö-mobilspel etc etc.

 

 

Allt är content

 

Från advertorials via naitive till content. Den gamla sanningen är ju  att ingen vill engagera sig i ett försäkringsbolag eller ett schampoo-varumärke. Som företag behöver man en ”reason to speak”, innehåll som kan engagera konsumenter mer än vad produktinformation och klassisk reklam kan. Detta som blir alltmer relevant när vi försöker gå från push-kommunikation till interaktion och dialog. Vem vill vara vän med ett varumärke? Hur hittar vi relevant material till alla nya digitala kanaler? Samarbeten, sponsorskap, stunts, spokespersons, sociala experiment. Viralt som buzzword kanske får ge väg för mer sansade ”relevant content”