Om politiker och medievanor

7 september, 2014 0 av nilserikjonas

Jag gjorde ju tidigare i år en liten analys av olika partisympatisörers medievanor i samband med Almedalen. I den pågående valslutspurten kändes det intressant att ta en titt på detta igen, kanske hitta några nya vinklar.
Först lite om olika partisympatisörer. Sympatisörer har jag i Orvesto definierat som de som på frågan ”Om det var riksdagsval idag, hur skulle du då röstat” säger att de ”definitivt” eller ”kanske” skulle rösta på ett visst parti. Mot detta kör man då lite olika medievanor och dylikt, för att se procent av respektive sympatisörsgrupp som har ett beteende. Som ett första exempel tog jag ut användande av dejtingsajter;
Partisympati dejtingsajter

 

Här ser vi då att Sverigedemokrater är mest benägna att hänga på dejtingsajter, 7,1%. Minst benägna är de mest konservativa, KD, Moderater och Centern ligger alla på 6,0%. Där har vi grundmetodiken. Dags att titta på lite fler saker.

 

SIFO frågar också folk hur mycket de konsumerade medier föregående dag. Detta för att ge en bild av mediekonsumtionen en genomsnittsdag. Här har jag tittat på alla som konsumerat ett medieslag åtminstone en minut. Det är en del data, så det finns här både som diagram och tabell.I tabellen är resultaten färgkodade för respektive media. Det parti vars sympatisörer konsumerar mest TV får grön färg på TV-raden, de som väljer bort TV blir röda.

 

Partitillhörighet medier igår tabell Partitillhörighet medier igår

 

Vad ser vi då här? Ett par observationer;

 

  • Miljöpartister väljer bort traditionalla medier, ligger lågt på såväl morgontidning, lokatidning som Sveriges Radio och direktreklam. Däremot högst andel på internet via mobilen och streamad musik. (överensstämmande med mitt tidigare inlägg i ämnet)
  • KD uppfyller fördomar om traditionalism genom att toppa 4 medieslag; morgontidning, tidskrift, lokaltidning och SVT.
  • Mobilt internet är det medieslag som har störst variation; Det skiljer 12,7 procentenheter mellan de 63,7 procenten bland miljöpartister, och de 51 procenten bland Sverigedemokrater.
  • Sverigedemokrater är flitigast vad gäller TV-spel, kvällstidningar och direktreklam.
  • Folkpartister toppar Internetkonsumtion via dator och läsplatta
  • Socialdemokrater är ganska mycket i mittfåran överlag, enda som sticker ut är en relativt hög andel kvällstidningsläsare (16,2% av socialdemokrater)

 

Vidare kan man kika på hur folk värderar reklam i olika medier. Här kan man alltså se om folk i olika grupper känner sig mottagliga för reklam i till exempel TV. Detta kan ju vara bra om man är ett Riksdagsparti A och tänker knycka sympatisörer från Riksdagsparti B medest dyr TV-kampanj. Bryr sig sagda sympatisörer över huvud taget om tv-reklam? Grafen visar andel som säger sig undvika reklam i respektive kanal.

Partisympatisörer reklamundvikande

 

Här är skillnaderna mellan partier inte gigantiska. Man kan säga att det är klurigt att komma åt vänsterpartister då de väljer bort det mesta, och Sverigedemokrater väljer bort magasin mer än andra. Annars är likheterna större än skillanderna; Man tolererar reklam i morgonpress och tidskrifter, men väljer aktivt bort internet, TV/radio och främst mobilen. Detta är ganska representativt för svenska folkets beteende.

 

Låt mig dyka in lite i det där med mobilen, i och med att det framkommit att minst ett par partier hängett sig åt automatuppringning med förinspelade meddelanden. Jag jobbar mycket med mobilmarknadsföring och fårt ofta bemöta de där siffrorna om att ingen vill ha reklam i mobilen.

Mitt svar är oftast detta; Ingen vill ha dåligt gjord, irrelevant och påträngande reklam i mobilen. Tänk er ett telefonsamtal till min privata mobil sent en kväll  från okänt nummer där jag gör mig omaket att svara och får höra en 3 minuters förinsdpelad harang från Göran Hägglund, en man vars åsikter jag kanske inte vill ta del av på grund av att;

A. Jag inte vill ha med hans parti att göra

B. Jag redan känner till dem väl

C. Jag är upptagen just nu

D. Jag inte gillar inspelade meddelanden som kontaktform, skulle föredragit text, video eller vad som helst annat

E. All of the above

 

Om man däremot tänker sig en banner på en nyhetssajt som är intressant och interaktivt utformat, dör jag själv kan välja att klicka/interagera eller inte, och där ett klick leder till material anpassat till mig som besökare på den sajten, där jag själv kan välja att ta del av podvaster, filmer, tester/quis eller liknande. Plötsligt låter det mycket mindre illa. Reklam i alla kanaler måste utformas med mottagaren, konsumtionstillfället och de teknsika egenskaperna hos mediekanlaen i åtagande.

 

Nåväl, låt mig avsluta på en lättsammare ton. SIFOs frågeunderlag har en mängd delar, och man kan även hitta små lättsamma aspekter att gräva i. Jag avslutar här med att visa vilket partis sympatisörer som är mest benägna att gilla olika musikstilar.

 

Musikstil Störst andel följare inom Procent
Country Sverigedemokraterna 32
Hårdrock Sverigedemokraterna 32,2
Jazz/Blues Vänsterpartiet 30,1
Klassisk Musik Kristdemokraterna 34,4
Opera Folkpartiet 15,4
Reggae Vänsterpartiet 23,7
Rnb/Soul/Hiphop Miljöpartiet 31,9
Rock/Pop Miljöpartiet 68,1
Topplistan/Hits Centerpartiet 49,2

 

Sådär, hoppas det givit er tillräckligt av ett underlag kring medievanor, dejtingsajter och muskstilar för att könna hur ni ska rösta på söndag!