Mobilrekord i sommar – hängmattseffekten

11 augusti, 2014 Av av nilserikjonas

I dagarna rapporterar både Expressen och Aftonbladet trafikrekord för mobilen (via Resumé och Dagens Media).

 

Naturligtvis samverkar måga faktorer till detta; Generell rörelse mot mobilt i Sverige, ett bra arbete med mobilsajten från dessa tidningar, nyhetshändelser som drar mycket folk som vill bli uppdaterade live.. men bidragande är också den klassiska hängmatts-effekten. När vi har semester flyttar vi tillfälligtvis mycket av vårat surf från desktop till mobilen. Vi sitter inte framför en dator 9-17 varje dag, då blir mobil mer huvudkanal för nyhetsuppdateringar.

 

Detta syns tydligt när man tittar på Statcounters siffror för sverige under juli; Chrome och Firefox tappar, medan Safari ökar drastiskt.

Statcounter

 

Både Expressen och Aftonbladet visar enligt KIA index större räckvidd för mobilsajt än för webbsajt under de senaste veckorna. När hängmatts-effekten försvinner kan detta pendla tillbaka tillfäligt – men det definitiva tronövertagandet för mobilt är inte långt borta. Spännande tider när man skall utforma kampanjer och reklam på ett effektivt sätt!

 

Expressen mobil 2014 Aftonbladet mobil 2014