Några ord från Cannes Lions

23 juni, 2014 Av av nilserikjonas

Reklamfestivalen Cannes Lions – även kallad VM i reklam – gick som vanligt av stapeln veckan innan midsommar. Jag hade förmånen att åka ner en snabb sväng, och det var mycket trevligt. Det är alltid ett stort gäng svensk på plats, och den lilla klubben uppblandad med internationella reklamare ger en inspirerande mix. Samtidigt får man nog erkänna att 2014 inte var det starkaste året någonsin. Det delades t.ex inte ut något Grand Prix i Branded Content-kategorin i brist på starka bidrag, och festivalens största vinnarbidrag ( I Spent it on Myself av DDB för Harvey Nichols) var i min mening bra men inte fantastisk.

Men det fanns såklart höjdpunkter, både vad gäller socialt och inspirerande. Här är några grejer som gjorde mig glad;

 


Kul när man nu med Isobar ingår i Dentsu-nätverket. Sen är jag svag för kampanjer som kombinerar teknologi med branding. Och för allt som har med Formel 1 att göra..

 

  • Isobar får Brons i innovation för Fiat test drive


Heja kollegorna i Brasilien!

 

  • Forsman och Bodenfors firar stora framgångar med Volvo Lastvagnars Live Test Series


Snygga filmer och kul med en stor kampanj baserad på insiktsarbete om viralvideos.

 

  • Trevligt att träffa kollegorna inom DentsuAegis

 

DentsuAegis hade ett eget beach house på Plage 45. Mycket trevligt att kunna titta in på lite mat, vin och inspiration när man ville. Extra kul var att få höra om Isobars VM-case för Sony – och naturligtvis att kunna ta en selfie med vår Globala VD Jean Lin

 

  • Trevligt att umgås med resten av Svenskarna och det internationella gänget därnere

Ingen nämnd ingen glömd. Men trevligt och lärorikt! Hoppas man får chans att åka ner även 2014