Vilka lyssnar på Podcasts egentligen?

Vilka lyssnar på Podcasts egentligen?

19 februari, 2014 Av av nilserikjonas

Podcasts har ju blivit ganska omtalat på sistone – kändisbloggar som Filip& Fredrik, Alex&Sigge eller Hanna&Amanda kompletteras av branch- och intressepoddar såsom Digitalpodden eller Guldäggspodden.

 

Förutom möjligheten att annonsera i Podcasts (vilket oftast sker på ett integrerat redaktionellt sätt) skapar också vissa aktörer egna podcasts, till exempelvis Stadsmissionens utmärkta podcast om hemlöshet, eller Stryktipsets pod om fotboll.

 

I denna hype kan det vara lockande att som marknadsförare titta på att starta en pod. I min mening är det dock värt att fundera ett extra varv kring detta och ta i beaktande att;

 

  • En podcast är ganska krävande att skapa, inte minst vad gäller att skapa ett intressant och relevant manus med jämna mellanrum
  • Fundera på om ert ämne eller produkt passar sig för podcast-format? Funkar det i samtalsform, utan bild, och i lite längre omgångar? Elle rär det ett ämne som bättre behandlas i exempelvis webbTV eller en blogg?
  • Finns det ett tillräckligt intresse för att konsumenter skall kunna tänka sig att ta steget att ladda ner och lyssna på en podcast?
  • Är er målgrupp en sådan som lyssnar på podcasts? Finns det tillräckligt med underlag för att det skall vara värt arbetet?

 

Vad gäller målgrupp kan man dra några snabba slutsatser via en slagning i Orvesto. (Ha i beaktande att Orvesto har inte med de under 16 år)

 

 

podcast ålder

 

1,53 miljoner svenskar lyssnar någon gång på podcasts, främst 20-34-åringar och ganska få under 20. 69% av lyssnarna är mellan 20 och 44.

 

 

Podcast inkomst

De som lyssnar på podcasts har ganska högt index på ingen inkomst (studenter) samt hög inkomst. Gemensamt för många är en hög utbildningsgrad.

 

Podcast frekvens

 

Bland de som lyssnar på podcasts, hur ofta lyssnar de? Majoriteten lyssnar någon gång per månad, så det är ju ett ganska långsamt medium.. Bra att ta i beaktande att detta antagligen är ett medium för långsiktigt relations- eller varumärkesbyggande, snarare än för snabba lanseringskampanjer eller sälj.

 

Sedär, en liten blick på de 1,53 miljoner svenskar 16-80 år som lyssnar på podcasts. Go get’em! Eller inte 🙂