Instagram tokökar – nu 1,67 miljoner svenska användare

7 januari, 2014 Av av nilserikjonas

 

 

 

Under senhösten gjorde jag en koll på sociala medier. Det blev en artiken på dagenmedia.se, men eftersom den hmanade bakom betalvägg tänkte jag dela med mig av lite innehåll här på bloggen. Nedan finns lite textmaterial, och har ni tillgång till DM plus finns artikeln här.

 

Nils Wimby Instagram

 

Sociala medier fortsätter att växa starkt i Sverige, något som framgår tydligt i de senaste siffrorna från Orvesto. Kommunikationsbyrån Isobar har analyserat de största sociala kanalerna i Sverige idag och kan konstatera att redan populära Instagram har ökat med 35% det senaste halvåret. 1,67 miljoner svenskar över 16 år besöker numera Instagram vilket är klart fler än besökare av Twitter. Samtidigt fortsätter Facebook att öka (18%) och har nu 4,27 miljoner användare i Sverige.

Svenskar älskar sociala medier och det tycks inte finnas någon hejd när det gäller antal forum vi deltar i och tiden vi spenderar på dem. Den stora stjärnan just nu är Instagram som både växer snabbt och har väldigt aktiva användare. Mer än en miljon av de totalt 1,76 miljoner användarna är inne på sajten så gott som dagligen.

Facebook, som får ses som lite av en trotjänare i sammanhanget, fortsätter att öka. Det är främst de äldre målgrupperna som hittat till Facebook. De flesta nya användarna återfinns i grupperna 30-34 och 45-49. 35% av ökningen hos FB kommer från 50-plussare. Däremot märks en tydlig trend i särskild en ålderskategori: ungdomar i övre tonåren lämnar Facebook. 1 av 10 medlemmar i åldern 16-17 har valt att lämna Facebook det senaste halvåret.

– Instagram verkar helt klart ha en starkare dragningskraft än Facebook på de yngsta. Kanske har Facebook tappat nyhetens behag, samtidigt som Instagram kan kännas erbjuda en mer kreativ plattform. Facebook handlar ju idag mycket om länkande till externt material, och kanske mindre eget skapande , säger Nils Andersson Wimby, digital expert och byråchef på Isobar.

I mätningen distanserar Instagram även social mediet Twitter, som i denna mätning har 1,05 miljoner besökare.

Instagram i topp i Norrbotten
Instagram befästs även som ett media med främst kvinnlig målgrupp, och går från 57,5 till 60,2% kvinnor bland användarna. Bland kvinnor 16-19 är räckvidden 82% av Facebook, medan målgruppen män 40+ når man bara 19% av den räckvidd Facebook har.

Det syns också att medan Facebook brett ut sig till var mans media, finns det fortfarande en del skillnader geografisk kring var man hoppat på Instagram ännu. Stockholmare och norrlänningar har hoppat på Instagram i bred utsträckning, medan folk från Kronoberg och Kalmar fortfarande föredra Facebook i större utsträckning.

– Att norrlänningar är mer bildsociala än snittet framgår tydligt utan att man kan säga exakt varför. Kanske kan de unga som studerar på universiteten i norr spela en roll, eller så är det helt enkelt så bildskön natur att man blir mer sugen på att ta bilder, säger Nils Andersson Wimby

Även hur besökarna på de två näverken lyssnar på musik går det att titta på i Orvesto. Här är då en uppställning på indexerat hur Facebook-folk och Instagrammares musikstil sticker ut jämfört med snittet i Sverige; Återigen syns antagligen den yngre målgruppen på Instagram genom ett större intresse för Dance/Teckno och RnB.

Det talas ibland i Sverige om en ”twitterelit”, en grupp påverkare inom politik och media som är mycket flitiga på nätverket twitter. Vilka kan då dessa människor vara? Om man tittar på de med över 500 followers på twitter (de är bara 12 000 st totalt) frångår de lite bilden av den traditionelle makthavaren; 61% är män, 2 av 3 är under 34 år, majoriteten tjänar under 35’ per månad, de bor fråmst i sthlm eller GBG. Och de lyssnar främst på hårdrock. Elit eller inte, det man ser som tydligt jämfört med tidigare mätningar är att denna grupp nu fått sällskap av en klart yngre grupp, 16-20-åringar, som kanske dragits till mediet eftersom internationella kändisar och idoler har konton.

 

Utvecklingen av bredare målgrupper på Twitter är mycket intressant, inte minst utifrån att Twitter tittar allt mer på lokala annonslösningar.

 

Åldersfördelning på Facebook och Instagram

Instagram vs Facebook per ålder

Vilken musik föredrar man på Facebook vs Instagram

Musiksmak FB vs Instagram