Carats trender 2013

Tillsammans med kollegorna Peter Cederholm och Elin Moritz har jag varit delaktig i att trendspana lite för Carat. Vi har kört dragningar under februari-mars, och det har varit riktigt kul. Trenderna blev bland annat en artikel i Dagen Media, och nu har vi även lagt upp hela dragnigen som film på youtube.

 

Trenderna i sammanfattning;

  • Asset light – fysiska tillgångar övergår i tillgänglighet och tjänster
  • Primetime – TV förändas i 2 riktningar; Icke-linjert tittande på nya skärmar, och linjärt tittande med second screen som höjer upplevelsen
  • Elefanten i rummet – Mobilen är en trend även i år. Enormt snabb tillväxt och ett måste att ta tag i. Påverkar även andra mediekanalers effekt.
  • Statusjakten – Vad är värt att dela. Konsumenter vill vara coola och ha något spännande att dela i sociala medier. Där finns en energi som varumärken kan exploatera
  • Makers – Nya tekniker gör det enklare att skapa saker, sätta upp nya produkter och tjänster. Konsumenters kreativitet blomstrar.
  • Seriously – I ett tilltagande mediebrus är det viktigt att sticka ut. Att inte ta sig själv på så stort allvar, att vara snabb och djärv i sin kommunikation hjälper.

 

Nu kommer det spännande arbete med att se hur dessa trender kan tillämpas i arbetet för kunderna under kommande år…

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *