Second Screen, Multiscreen, Omnichannel etc

Second Screen, Multiscreen, Omnichannel etc

25 februari, 2013 Av av nilserikjonas

Texten nedan – i något modifierad form – blev en artikel på Dagensmedia som man kan läsa HÄR.

 

Widespace har tillsammans med branchkollegorna på MEC gjort en studie kring mobilsurfande kopplat till TV-tittande, som visar två huvudsakliga faktorer;

 

  • Mobilsurfande är högt under hela prime-time
  • Mobilsurfandet ökar än mer under reklampauserna i TV

 

Det är jättebra att de gör den här studien, ju mer data och insikt som kommer om utbredningen för mobila medier desto bättre. Det är också viktigt att följa inte bara hur mobilt breder ut sig (i senaste Orvesto mobilsurfar >56% av svenskarna minst en gång i veckan), utan också hur det påverkar effekten i andra medier.

 

 

mobilsurf 2006-2012

 

Den här fantastiska bilden från dagensmedia är ett exempel som ganska väl illustrerar att vår uppmärksamhet blir allt mer splittrad. Även SvD gjorde en artikel där de nåterade att 50% av passagerare i tunnelbanan tittade ner i sina smartphones när de reste.

 

dagensmedia rulltrappa mobilsurf

 bild dagensmedia.se

 

Tittar man in Nordicoms studier ser man att vi bara de senaste 7 åren ökat vår konsumtion av media per dygn med 25 minuter. Det är ju inte för att vi sover mindre, utan för att vi konsumerar flera medier samtidigt, användandet av mobil eller surfplatta framför TVn är kanske det mest klassiska exemplet. (Surfplattan verkar faktiskt ha ett ännu tydligare beteende än mobilen i detta, tydlig peak klockan 20-23 och ännu tydligare peakar under reklambrejk).

 

Nordicom

 

Vad innebär då den här utvecklingen, vad bör man tänka på som reklamskapare, marknadsförare eller publicist? Här är ett par av mina tankar;

 

  • Inse att människor har mobilen med sig i stort sett hela tiden, tänk på hur det påverkar uppmärksamhet och vilka interaktioner man kan skapa
  • Skapa en mobil närvaro så att folk kan hitta dig i mobilen
  • Tänk kring consumer journey – hur tror jag att konsumenten kommer agera efter en reklamimpuls? Kommer de mobilsöka på någonting? Är mitt varumärke i så fall synligt?
  • När man skapar reklam, ta hänsyn till bruset. Om folk tittar ner i sina mobiler under reklambrejk, se till att ha en bra och indragande voiceover i TV-reklamen.
  • Försök skapa upplevelser som skapar synergier mellan skärmar. Kan man skapa en reklam som syns synkroniserat på flera skärmar blir multitasking en möjlighet, inte ett hot. För publicister borde samförsålda reklamupplevelser över flera kanaler vara en stor möjlighet framöver.
  • Om människor alltid är uppkopplade blir det viktigt att ha samma tonalitet och budskap i alla kanaler. Om man agerar direkt efter en offline-reklam och inte hittar rätt erbjudande på nätet skaps badwill..

 

Second Screen, Multiscreen, Omnichannel eller vad man vill kalla det – hanterat på rätt sätt är det den mest spännande möjligheten inom media just nu.