Svenskarnas internetbeteende 2012 – mycket matnyttigt!

17 oktober, 2012 Av av nilserikjonas

.se-stiftelsen har släppt senaste upplagan av sin rapport ”Svenskarna och Internet”, ett intervjubaserat praktverk kring hur vi använder internet och mobiler. Rapporten är riktigt spännande och har redan plockats upp av såväl Dagens Media och DN.

 

Man kan ladda ner rapporten HÄR. Det finns massor att grotta ner sig i men det jag tycker står ut som extra intressant inkluderar;

 

  • Internetanvändande ökar i unga åldrar: mer än hälften av treåringar använder internet, 36% av 8-9 åringar använder en smartphone. Från 10 år och uppåt använder i stort sett alla internet.

 

  • Ökningen i sociala medier verkar ha avstannat, men på en mycket hög nivå. Peaken i användande ligger runt 15-18 år, men även gamlingarna Facebookar; 25% av de över 76 år använder sociala medier, 9% av dem dagligen!

 

 

 

 

  • En annan övergång till digitalt som många pratar om hur rörligt går från linjärt ”Gammel-TV” till webbaserade format. Frågan nedan fångar inte detta fullt ut, då intåget v Smart-TV gör att man nu kan titta på webbaserade format även i sin TV, inte bara på dator/mobil. Men det är ändå intressant att se att traditionell TV behåller en stark ställning. 83 procent av befolkningen ser huvudsakligen tv via sin TV, enbart 5 procent ser mest TV via Internet.

 

  

 

 

  • Mobilt fortsätter att toköka – ingen större överraskning där. Diagramet nedan visar att vi nu är uppe på 54% av svenskarna som använder mobilt internet. Det ligger i linje med de siffror vi ser från Orvesto.

 

 

Mycket spännande att titta på, och den stora sammanfattningen blir väl att svenskarnas mediekonsumtion bli allt mer digitalt.