Journalism, rykten och Morgan Freeman

14 september, 2012 Av av nilserikjonas

Har sociala medier suddat ut gränsen mellan journalister och allmänhet? Frågan är svårt infekterad, hetsigt omtwittrad och helst något man skall hålla sig ifrån, men nu måste jag ändå göra en inflikning.

;

Journalister har ofta någon form av utbildning, de arbetar under en ansvarig utgivare och ställs på ett tydligt sätt till svars om de rapporterar inkorrekt. Den breda massan har inte samma krav på sig, och därmed kan saker rapporteras på ett mycket mer subjektivt sätt och utan samma nivå av faktakoll. Sociala medier har dock gjort att allmänhetens rapportering han få mycket större spridning än tidigare – från att ha skvallrat över gärdesgården kan man nu skvallra till tusentals personer samtidigt.

(Frågan om alla är journalister hanteras med satirisk elegans av twitter-kontot @Bakjour som driver med båda läger i frågan.)

Tidigare har den som skriver en subjektiv åsikt på FB eller en blogg kunnat få viss spridning, men ändå begränsad sådan. Flera exempel på senare tid indikerar dock att Facebook ändrat i sina algoritmer, så att inlägg som börjar spridas hamnar högt upp i News Feed, vilket leder till mer spridning, vilket ger ännu högre placering i feeds etc. En snöbollseffekt.

;

Härom veckan dök nyheten att Morgan Freeman avlidit upp i min news feed, i både bild och text. Nyheten hade över 200 000 likes och 20 000 kommentarer. Flera människor jag är vänner med i medieankdammen i Stockholm hade klickat ”like” (nämner inga namn J ). Det hela verkade alltså legitimt, folk skulle fortsätta att klicka like, man gillade ju Morgan Freeman liksom. Och 200 000 var med, då måste det ju vara på riktigt.

Problemet är att om man gjorde den minsta faktakoll, som att googla på Morgans död eller titta på de 20 000 kommentarerna under nyheten, så visade det sig att han inte alls var död. Det var ett rykte som sprungit iväg som en lavin över Facebook.

Här kommer ju nästa nivå av problem. Det må vara att Journalisten är den som skriver, utan snarare allmänheten. Och allmänheten må skriva något om ett rykte eller som ett skämt. Men om redaktören som väljer vilka nyheter som är toppnyheter inte är en redaktör, utan en teknik som skapar snöbollseffekter, då blir ju sensationsjournalistik och ryktesspridning liksom självuppfyllande.

Det är lite skrämmande som utveckling. Det är lite skrämmande vilka kunniga och duktiga personer som klickade like på den där uppdateringen.

Tryggt i det läget att Morgan Freeman fortfarande är ibland oss.

(läs här om Google som redaktörer)