Mobilt, mobilt, mobilt

6 augusti, 2012 Av av nilserikjonas

Kanske börjar bli lite enformigt detta, ett slags ”För övrigt anser jag att Khartago bör förstöras”, men rapporterna på konsumenters allt med mobila beteende fortsätter att trilla in. Därmed ökar konstant vikten för varumärken att anpassa sig och ha en bra närvaro mobilt.

 

Bland de senaste studierna fanns dessa som jag tyckte var anmärkningsvärda;

 

Mobilt först; LukeW har sammanställt ett antal rapporter som visar att mobilt inte bara ökar som sekundär kontakt till internet; Allt fler har mobilen som primära kontaktyta mot nätet. 31% av amerikaner, 42% av britter över 18 år, samt mer än hälften av de afrikaner som har kontakt med internet, säger att de gör de främst via mobilen. Över 100 miljoner människor globalt går enbart in på Facebook via mobilen.

 

Mobil shopping; Techchrunch skriver om en Nielsen-stude där 5 000 amerikaner intervjuats. 45% av amerikaner har använt en shopping-app, populärast är Ebay, Amazon och Groupon-apparna, alla med 12-13 miljoner användare. På Ebay spenderar man i genomsnitt över en timma (!) per månad.

 

Mycket mobilt nu…