Google spänner musklerna med Google Play

27 mars, 2012 Av av nilserikjonas

Googles Android-plattform finns i fler telefoner i Sverige än Apples iOS finns i iPhones. Samtidigt är det fortfarande så att en iPhone-användare använder sin telefon online mer än en Android-användare, inte bara till att surfa med, men man laddar också ned mer appar.

 

Bakom detta kan man ana ett flertal faktorer; iOS är en mer styrd plattform, vilket innebär att den kan vara enklare att utveckla till och passa snyggare in på skärmen. Detta leder till att fler personer utvecklar till iPhone än Android, vilket sedan leder till mer nedladdningar. Fler nedladdningar på iPhone leder till att iPhone blir ännu populärare för utvecklare i en slags sjävuppfyllande profetia. Vidare måste man ange ett kreditkortsnummer för att låsa upp en iPhone, vilket tvingar dem över en köptröskel. App-omsättningen på Android är bara 24% av den på iPhone, vilket naturligtvis påverkar utvecklare ytterligare.

 

Men Google har ju ändå en del muskler att spänna, och idag fick jag syn på ett starkt exempel; När man gjort en google-sökning kommer ett gäng kategorier upp för att smalna av sökresultaten; Istället för att söka alla typer av sidor kan man välja att visa bara bildresultat, eller nyheter, eller videos… eller nu Google Play-resultat. Google Play är nya namnet för Android Market, dvs stället där man laddar ner appar. Och det har onekligen fått en framskjuten plats på världens största sökmotor!

 

 

 

 

Vad gäller framtiden för mobila plattformar finns det en ganska upplysande – och bitvis riktigt rolig – presentation från Business Insider här.