Intelligent digital utomhus i USA och England..

22 februari, 2012 Av av nilserikjonas

Intelligenta utomhusskyltar, som anpassar budskapet till de som ser skylten, är något som nu börjar realiseras. Det kan kännas lite ”Storebror ser dig”, och många drar paralleller till filmen Minority Report, där Tom Cruise förföljs vart han går av personliga budskap. Än så länge känns det dock mest som en kul gimmick.

 

Både Resumé och The Independent skriver om ett experiment i London, där välgörenhetsorganisationen Plan är annonsör. Genom att analysera ansiktsform kan skylten se om det är en man eller kvinna som tittar på den, och därmed anpassa budskapet.

 

 

Bild från digitaltrends.com

 

 Budskapet är faktiskt ganska snyggt inpassat; Kampanjen handlar om jämlikhet, och skall visa män hur det är för utsatta kvinnor att ha begränsade rättigheter. Om en kvinna tittar på skylten får hon se en inspirerande film om Plans arbete. Men om en man tittar får han ett budskap i stil med ”nu vet du hur det är att inte ha samma rättigheter att se och göra vad du vill på grun av ditt kön”, samt en hänvisning till Plans hemsida.

 

Ett annat exempel kommer från Kraft i USA, som satte ut provsmaknings-maskiner för Jell-O temptations. Man ville markera att detta var en smaksensation för vuxna smaklökar, och löste detta med en maskin som kände av personers ålder, och bara gav ett prov om personen var vuxen. Riktigt kul, en hel del upprörda barn!