Den mobila framfarten

3 februari, 2012 Av av nilserikjonas

Investeringarna i mobilen tuffar på ordentligt, ligger i IRM-siffrorna för 2011 på upp 170% (!) mot föregående år. Det enda som ökat i snabbare takt de senaste åren är svenskarnas mobilsurfande. Konsumenterna är klart snabbare än annonsörerna in i detta media!

 

 

 

 

Nu i dagarna kom även nya Orvesto-siffror (2011:3). Bara på ett kvartal har andelen svenskar som mobilsurfar minst en gång i veckan stigit från 36% till 40%. Jämför vi med årets början (2011:1) har vi på ett år gått från 29% som mobilsurfar regelbundet, till 40%. Nästan en miljon svenskar har upptäckt mobilt internet, och räckvidden är nu 2 917 000 svenskar 15-79 som mobilsurfar minst en gång i veckan.

 

Man skulle ju tro att detta då innebär att äldre grupper har hittat till mobilen, på samma sätt som Facebook där man ser störst tillväxt i målgruppen kvinnor 50+. Men det är faktiskt lite tvärtom; Tillväxten har skett starkast bland de yngsta grupperna, och befäster att tyngdpunkten för mobilsurf ligger runt 30-strecket, kanske till och med lite under det. Tillväxten i yngsta segmentet beror nog på att de flesta operatörer nu har fri surf-erbjudanden även kopplat till kontaktkort, inte bara de som har dyra abonnemang. Fler unga börjar allså testa på mobilt internet.

 

 

De helt mobilberoende (mobilsurfar 6 ggr per dag eller oftare) ökar i extrem takt; Gruppen totalt ökar med ca 50% (från runt 10% till 15% av svenskarna, 1 163 000 personer)

 

 

Här ser vi ett annat beteende än vad gäller mobilsurfande generellt; Det mest intressanta kring ”toksurfarna” är att tillväxten verkar ske i 30+, medan det här beteendet faktiskt verkar minska i de yngre grupperna. Kanske har de av kidsen som var tidigt igång med mobilen tröttnat på att vara ständigt uppkopplade?

 

 

Tesen med mobiltrötta kids förstärks av att intensivt mobilsurfande minskar bland de med bara grundskoleutbildning. Dock ser vi en ökning bland de med högre utbildning, vilket ju för de flesta varumärken innebär en attraktiv målgrupp.

 

 

Alltså;

 

  • Mobilsurfande är nu utbrett, med veckoräckvidd på 40% av svenskarna.
  • Tillväxten i veckoräckvidd kommer i unga segmnet.
  • Tittar vi på heavy users är ökningen än mer extrem, plus runt 50% på bara ett år.
  • Här är det istället de äldre, mer välutbildade som ökar.

 

Har finns säkert anledning att återkomma efter fler grottanden i Orvesto!!