Mobilsurfaren porträtterad

Mobilsurfaren porträtterad

9 januari, 2012 Av av nilserikjonas

 

Mobilsurfare sverige

 

Smartphones och mobilsurfande sprider sig likt en löpeld i Sverige, och snart är bilden av en mobilsurfare lika med bilden av en genomsnittssvensk, undantaget de under 7 och över 70 år. Mer och mer utraderas bilden av den högutbildade höginkomsttagaren eller studenten boende i storstad, som var tydlig under mobilsurfandets tidiga dagar.

 

Dock går det fortfarande, genom att dra saker till sin extrem, att få fram en ganska rolig bild av mobilsutrfarna. I detta syfte har jag tagit från Orvesto de som mobilsurfar allra mest, och sedan tittat på de ecenskaper / demografier som sticker ut mest. Detta är alltså en rätt polariserad bild av mobilsurfaren, men en lite rolig spdan. Möt här, i en form av kontaktannons, den svenske mobilsurfaren 2011-2012.

 

 

Signaturen ”Alltid uppkopplad”; 

 

Jag är en 28-årig singelkille som inte har mycket till övers för landsbygden. Jag jobbar rätt mycket övertid, sysselsätter mig på heltidsjobb eller med studier.

 

Jag gillar att roa mig, lägger över 3 000 om året på nöjen, och över 6 000 om året på restauranger. Mycket mobilsurfande medan jag väntar på bord!

 

Jag skulle räkna mig som en ganska äventyrlig typ; Jag är risktagande, nyfiken och viljestark, gillar utmaningar och vill även komma långt i min karriär.

 

Jag gillar det lite komersiella, uppskattar lyx och kvalité. Jag är väldigt förtjust i att uttrycka mig själv i varumärken och jag shoppar ofta för att må bättre. Däremot utnyttjar jag sällan rabatter och erbjudanden (sic!), jag vill ha det bästa och det skall vara rejäla grejer.

 

Det andliga ligger däremot inte så mycket för mig, jag är inte själsligt djup eller religiös, vilket kan vara en anledning till att jag varken är nöjd med min tillvaro eller balanserad. Och jag skiter fullständigt i att källsortera!

 

Det är festligt att Orvesto har så mycket mjuka värden med i sin enkät! Intressant att mobilsurfare är mindre benägna att utnyttja rabatter, med tanke på att mobila kuponger är så i ropet just nu.

 

Min gode kollega Peter Cederholm har gjort en liknande grej med svenska Twittrare, en studie vi kallar ”Bittertwittrarn”.