Absolut kör snygg Augmented reality

24 januari, 2012 Av av nilserikjonas

Mycket AR-snack nu men det känns verkligen som det fält där man enklast kan vara innovativ och i framkant som varumärke just nu.

 

 

Jag nämnde ju Aurasma här nedan, en generisk AR-läsare som kan användas av flera annonsörer. Inom samma fält finns appar som Junaio eller Blippar. Absolut har valt den andra vägen; Att skapa sin egen app. Finns ju både för och nackdelar med detta; Men trösklar för att man måste få folk att ladda ner en ny app istället för att använda en de kanske redan har. Å andra sidan kan man styra aååens utseende och funktion själv, och kanske återanvända den i många kampanjer.

 

 

 

Absolut gör i alla fall detta bra. Man utnyttjar ytor som man har tillgång till själva gratis (förpackningarna, dvs flaskorna) och skapar till dessa en cool upplevelse, som har koppling till produkten och det man vill uttrycka i varumärket. Appen berättar om hur Absolut Vodkas rötter i Åhus påverkar produkten, via snygga 3D-bilder som man kan swipa mellan. Kanske hade det varit roligt med än mer interaktivitet, men det kommer säkerligen i nästa steg 🙂

 

 

 Appen kan man ladda ner här, och om man inte har en förpackning framför sig kan man testa appen på hemsidan http://www.absolut.com/quality/truthsapp/