Facebook + mobilt + annonsering = BOOM!

14 december, 2011 Av av nilserikjonas

Businessweek och Dagens Media skriver idag om rykten om att vi tidigt nästa år kommer att få se mobil annonsering på Facebook.  Visst känns det som ett match made in heaven; Det snabbast växande mediehuset i världen (över 800 miljoner användare globalt på FB) börjar utnyttja den absolut snabbast växande kanalen (över 5 miljoner mobiler i världen, mobilt internet förutspås gå om desktop internet under 2012) för att utnyttja en mycket stor kanal (mer än 50% av alla besök på Facebook är redan idag via mobila enheter).

 

Vissa har frågat sig varför man inte varit igång redan tidigare med mobilannonsering på Facebook, men jag tror det kan finnas en hel del skäl; man är rädd för påverkan på användarupplevelsen, samtidigt som det finns mindre roliga/kreativa annonsformat att utnyttja i mobilen för annonsörer. Detta sammantaget med insikten om att väldigt få annonsörer är redo för att satsa på mobilt ännu (0,7% av mediaspend i Sverige 2011) gör att man nog känt sig trygg i att avvakta.

 

Men nu ryktas det alltså vara på väg, och det är Sponsored Stories – formatet som gör dina vänners interaktioner med en page till annonser – som ryktas vara först ut. Detta är också i linje med det FB tidigare sagt, att nästa steg för mobilen skall vara att göra de relationer med pages man har mer tillgängliga i mobilen.

 

Ett exempel på en kampanj som ligger långt framme i det här redan är McDonalds julbords-kampanj där man bjuder in vänner till ett McD-julbord. McDonalds ligger generellt långt framme på mobilt, och är mig veterligen först i Sverige med att ha ett så här snyggt FB-interface i mobilen.

 

 

Skall bli spännande att följa dynamiken i detta under kommande år. Likt med mobilt generellt, och till viss del sociala medier generellt, lär huvudproblematiken inte bli att få varumärken att förstå värdet i denna annonsering. Flaskhalsen lär nog snarare bli att få till en långsiktig strategi, och att producera en mobil plattform som man kan leda trafik till.