Redaktionell integritet

15 mars, 2011 Av av nilserikjonas

Här var en liten rolig krönika från Fredrik Svedjetun som jag missade. Likt många andra kastade jag mig direkt in i snaskeriet om säljarna i senaste numret av Dagens Media, och missade dessa tankar om redaktionell integritet och kreativt sälj.

”Om man backar några år tillbaka i tiden var det nästan okej för en journalist att ge en mediesäljare ett kok stryk om denne råkade trampa in på redaktionen.” Sanna ord.

Får nog säga att jag håller med Fredrik helt och fullt; Samarbete mellan redaktion och säljavdelning skapar en massa möjligheter för medieföretagen. Digitaliseringen driver på denna utvecklingen; Se bara på de mycket framgångsrika partnersiterna Aftonbladet och Minimedia skapar, se på hur IDG låter företag sponsra artiklar och studier på sin hemsida. Tänk på när Aftonbladet nu skall låsa in allt sitt feature-material. Ponera att man för att kunna lösa det antingen kan betala en månadsavgift, eller först se ett par reklamfilmer och sedan se det gratis.

Möjligheterna till kreativa integrerade lösningar växer allt mer, och de redaktioner och mediehus som är mest öppna för dem tror jag absolut har ett försprång.