QR-kod på omslaget till Metro – fail

23 mars, 2011 Av av nilserikjonas

På Metro 20110323 hade Myndigheten för Yrkeshögskolan kört en s.k. ”wrap”, dvs ett helt eget omslag till tidningen.

 

Detta är en affär som enligt mina kollegor på print-sidan kostar närmare 2 miljoner brutto om man köper det över hela Sverige. Och på själva framsidan, på bästa delen av en riktigt dyr placering ser man bara en jättestor QR-kod. Fan vad roligt, tänker man. Här hamnar mobilt i fokus, men låter det ta plats och använder det för att få hävstång på kampanjer i traditionella medier, ökar engagemanget, förlänger kampanjer och får en positiv varumärkesassociation när man jobbar med mobilt.

Men nej, detta blir tyvärr en fail – av följande anledningar;

  1. Man förklarar ingenstans vad en QR-kod är eller hur man laddar ner en QR-läsare, vilket utesluter de som skulle kunna vilja testa men inte vet hur.
  2. Man har inget alternativ för att fixa mer info via SMS istället för via QR-kod, för de som tycker QR verkar krångligt
  3. Fotar man av QR-koden kommer man till en vanlig hemsida, inget anpassat för mobilt.

Jag inser att QR-koden inte är nyckeln här, utan att budskapet ”Alla utbildningar inom allt från IT till Textil” skulle illustreras av en QR-kod på framsidan och ett hundtandsmönster på baksidan, men ändå. Vill man påstå att man har bra utbildningar inom IT får man nog ha mer torrt på fötterna än det där.