Om Cookies och svensk lagstiftning
Regeringens proposition om cookies har landat, och blivit omnämnd i branchpress och av intresseorganisationer. Dagens media skriver om hur internetbranchen reagerar, en moderat riksdagskvinna bloggar om det och ser inga nackdelar med innehållet, Sveriges mediebyråer via Staffan Slörner attackerar politikernas kunskapsnivå. Det är onekligen intressant att samma regering som vill stoppa cookies ger statligt stöd till företag som jobbar med cookie-teknokogi (se Computer Sweden om Vinnova-stöd till Avail som jobbar med riktade banners)
Implikationerna för internetmedia är många. För annonsörer blir det svårare att mäta räckvidd och effekt av en kampanj, och även svårare att rikta annonsering mot de som kan tänkas vara mest intresserade av den. Men det får också effekter för digitala medier; om man inte får lagra cookies om dina preferenser kan man heller inte ge dig ett innehåll baserat på dessa preferenser (t.ex. hemmaort, vilken teckenstorlek man vill ha, att man redan har loggat in på en site och är en återkommande användare).
Det är inte den sexigaste delen av internetannonseringen, men en grej som kan få väldigt stor påverkan på en branch som är större i omsättning än hela byggbranchen.
Läs mer om Telenompateter på wikipedia
Läs regeringens egen policy kring cookies (”kakor”) på sina hemsidor här
Läs förslaget till proposition här (varning, 394 sidor)
Källa (http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/14/93/46/e115fc51.pdf )
Nils Andersson, Nisse för många. Göteborgare från början, flyttade upp till Stockholm för 4 år sedan nu. Jobbat 6 år som "Senior Media Planner Interactive" på mediebyrån Carat. Numera byråchef på hybridbyrån Isobar. Bor i Birkastan med Malin och lilla Sigrid.
4 kommentarer
Kommentarer inaktiverade.
Kloka ord om en dålig lagstiftningsprodukt. OBS att det _inte_ är propositionen du länkar till, utan v0.7 förslaget. Prop:en blir 1.0.
Tack Henrik för din kommentar, uppdaterar texten.. /N
Skulle den inte också göra produkter som Google Analytics värdelösa?
Mått om frekvens och räckvidd blir ju svårt, likaså kampanjeffekt i form av sales kopplat till viss annonsering – så ja, en stor del av värdet med Google Analytics försvinner..