Mobilsurfande tokökade under 2010

10 februari, 2011 Av av nilserikjonas

(källa TNS SIFO)

SIFO och Dagensmedia talar idag om mobilsurfandet som ökat stort under 2010. Föga överraskande, i år skiftade gick de flesta operatörerna över till att sälja mer smartphones än vanliga telefoner, och att h en bra lur påverkar surfbeteendet oerhört mycket. Mycket glädjande att SIFO tar en tydligt position här, och säger att Mobilt nu är en kanal i sig själv – inte bara ett komplementmedia – och att det är något annonsörer bör ta hänsyn till. Kudos SIFO!

Som väntat är iPhone fortfarande störst i undersökningen. Det har tidigare rapporterats att Android gått om iPhone. Det stämmer med avseende på antal sålda lurar – men iPhone-ägare har ett mycket starkare surfbeteende och genererar fler sidvisningar och besök per person, vilket leder till att 60% av trafiken idag är via en iPhone.

Aftonbladets mobilsite är nu uppe runt 675 000 unika besökare per vecka, vilket ger en 34:e plats på KIA-listan totalt, större än t.ex. MTG:s hela onlinenätverk, eller IDG:s nätverk. Imponerande!