Om Facebook Pages

30 november, 2010 Av av nilserikjonas

Facebook har en grupp dom heter Facebook Marketing Solutions, genom att bli medlem där för man regelbundna tips om hur man kan utnyttja FB som utvecklare eller annonsör. Lite evangeliskt, men ibland riktigt bra.

Deras senaste post handlar helt enkelt om hur man bäst driver en fan page, något som ju är ett hett ämne för många svenska företag. FBs beskrivning bortser ju från en del problem, men ger ändå viss vägladning efter dessa linjer:

1. Promota din Fan Page till existerande kunder, genom att tala om den i kommunikation och länka till den från hemsida.

2. Posta intressanta och roliga saker. (FB ger som exempel att en kökstillverkare kan posta recept. Jovisst, men vad postar jag om jag säljer försäkringar? Eller avloppsystem? Och vem i organisationen skall få ansvar för att detta postas?)

3. Prata med dina kunder. Tacka för tips / positiv feedback, bemöt negativ feedback.

4. Använd foto och video för att skapa intressant innehåll

5. Utnyttja det faktum att det är enkelt att uppdatera din page, exempelvis via mobilen, för att hålla den konstant fräsch. Ofta avsevärt enklare än att uppdatera en hemsida.

Detta är inte dumma riktlinjer, om än något förenklande i sin bild av verkligheten. För även om dessa steg var för sig är snabba och enkla behöver någon ha tid att utföra dem, vilket ofta inte är fallet på dagens pressade marknadsavdelningar.

Dock: dessa steg visar hur enkelt det är. Och den bit som tidigare gjort oss på rådgivarsidan mest avvaktande, att man om man inte håller koll på steg 3 kontinuerligt får en massa negativ feedback ute till beseenade, börjar minska. Dels är det inte så att såfort man startar en page så kommer varenda kundtjänstärende luftas på Facebook, de flesta väljer andra kanaler. Dels inser folk att man bör få lite tid på sig att svara, så något enskilt obesvarat på en Wall är ok. Utöver detta så kommer ju åsikterna, om de är tillräckligt starka, att spridas ändå. Antingen via en konsumentdriven ”hat-Page”, eller via betygssiter som reco.se.

Kanske kan man våga sig på lite mer trial and error. Dock med ordentlig moderering i startfasen för att undvika Lex Eniro..