Sociala medier och valet – retrospektiv

21 september, 2010 Av av nilserikjonas

På Köksveckan-bloggen skriver man om valet och sociala medier, om kontrasten mellan sociala mediers anonyma roll i valet och det faktum att en 17-årig tjej drog ihop 7 000 pers på Sergels torg med hjälp Facebook.

Rödgrönas sociala medier-general Martin Gelin anser i Resumé att den som inte ser att socialt påverkat valet ”inte vet vad de pratar om”.

Har någon mer rätt än någon annan? Vad hände i sociala medier under valet? Hade det någon påverkan?

Jag tror att båda har rätt; Sociala medier har haft en stor roll i valet – men det har haft en mycket marginell roll vad gäller att rekrytera nya väljare till partier. De som är mest aktiva i sociala medier är de som redan är övertygade; Man skriver debattinlägg, skickar länkar på facebook och lägger till små festliga symboler på profilbilder. Detta anser även ett par statsverare SvD talat med..

Även de inte helt frälsta använder nätet för att hitta info – men huvudsakligen för att göra valbarometer-test på SvD, DN och Aftonbladet. Och man pratar nog mycket om valet i sociala meder – men snarare pratar man om huruvida man borde kunna rösta på nätet, eller om det är en fin tradition att klä upp sig till vallokalen på söndagen. Eller om rädslan för SD. Eller om det finns roligt skvaller om politiker.

Jag satt på valkvällen och såg Twitter lysa upp som en julgran; Sällan tidigare har jag sett en sån fart och frekvens på inlägg. Det twittrades hej vilt om hur nära det var mellan blocken, om hur oroande det känns med SD i riksdagen, och olika fun&facts (Kanske roligast var om hakkors-ristningen; ”Fattar ni hur oroande det är om det är sant att han gjorde det på sig själv; Det innebär att de lärt sig använda redskap”).

Men att sociala medier skulle vara redskapet många använder för att hitta info om partierna och komminicera med dem, det finner jag svårt att tro. Sociala medier använder man för att ta emot och sprida kul fakta, samt för att hänga med i rörelser man gillar och många andra är med i. Ett utmärkt sätt för att få reda på vilka bus sminkösen på Tv4 hittade på med Jimmie åkesson, eller att joina en rörelse för att protestera med 7 000 andra på sergels torg.

Kunde då sociala medier använts än mer på något sätt av partierna? Mja, kanske ändå. Kanske inte ur ett push-verktyg för kommunikation, utan ett analysverktyg. Hade varit lite kul att kunna gå in på centerns site, koppla till facebook connect, och få analyserat hur Center man är, 5 anledningar varför just DU borde rösta på Centern (”dina vänner ser ut som bönder på bilderna”). Jfr Prides How Hetro is your Spotify-kampanj. Mer visa att man kan göra kul lösningar kopplat till socialt, visa att man har humor, och ett intressant sätt att se saker ur nya perspektiv. Mer pull än push. Mer Elfyourself än Share-knapp.